Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Następne KC-46A Pegasus zamówione przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych

Fot. USAF

21 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie produkcji i dostaw jedenastej partii produkcyjnej samolotów transportowo-tankujących KC-46A Pegasus.

Jak wskazuje komunikat, mowa o piętnastu samolotach, które mają zostać dostarczone do końca czerwca 2028 roku. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie zakupu, czyli 2,4 mld USD. Cała partia ma trafić do jednostek US Air Force, gdzie pozwolą na zastąpienie wyeksploatowanych maszyn rodziny KC-135 Stratotanker oraz wypełnią przestrzeń po już wycofanych KC-10A Extender.

Zamówienie jedenastej partii produkcyjnej oznacza, że program KC-46A Pegasus osiągnął już zamówienia na 168 egzemplarzy. Poza Siłami Powietrznymi Stanów Zjednoczonych zostały zakupione przez Siły Samoobrony Japonii (dotychczas dostarczono cztery, dwa kolejne są zamówione, a nie jest wykluczone dokupienie kolejnych dziewięciu sztuk) oraz Siły Obronne Izraela (dotychczas zamówiono cztery z opcją rozszerzenia o kolejne cztery).

Spośród powyższych Boeing dostarczył już 93 egzemplarze (89 do USAF i 4 do Japonii), których globalny nalot przekroczył 100 tys. godzin. Od 2022 roku są operacyjnie wykorzystywane w działaniach poza granicami kraju zapewniając efektywne wsparcie innym statkom powietrznym.

Obecnie Boeing prowadzi działania marketingowe, które mogą zaowocować kolejnymi kontraktami eksportowymi. Wśród potencjalnych kierunków wymienia się m.in. państwa europejskie (Włochy oraz Polska).

Wielozadaniowy samolot tankowania powietrznego KC-46A Pegasus powstał na bazie szerokokadłubowej maszyny pasażerskiej Boeing 767-200ER. Układ awioniki pokładowej oparto na najnowszych rozwiązaniach wdrożonych do eksploatacji na samolotach pasażerskich Boeing 787 oraz 777. Co ważne KC-46A Pegasus jest jedyną konstrukcją w segmencie, która dysponuje możliwością przewozu spaletyzowanych ładunków na pokładzie głównym - powoduje to, że obok głównej roli maszyny tankowania powietrznego może także służyć jako samolot transportowy bądź pasażerski (w tym przewozić rządowe VIP, dzięki opracowaniu stosownych modułów, które można zainstalować na pokładzie głównym w ciągu kilku godzin).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc