Podczas odbywającego się w Kielcach, od 3 do 6 września Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) 2024 na hali zajmowanej przez Polską Grupę Zbrojeniową S.A. można zauważyć model okrętu ratowniczego, przygotowanego w przeszłości w programie „Ratownik”.
Jak wskazuje PGZ Stocznia Wojenna, jest ona w stanie w krótkim czasie rozpocząć realizację programu, który jest kluczowym elementem modernizacji Marynarki Wojennej (zastąpienie pary obecnie eksploatowanych okrętów projektu 570M - ORP Lech i ORP Piast), a także bezpieczeństwa państwa. Jednostka, według koncepcji PGZ Stocznia Wojenna, ma otrzymać m.in. pojazdy podwodne oraz urządzenia hydrolokacyjne, umożliwiające współpracę z sektorem energetycznym. To ostatnie zagadnienie jest związane z planami budowy farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
Sama kwestia zabezpieczenia projektów energetyki morskiej jest zauważalna na tegorocznym MSPO. Poza PGZ Stocznia Wojenna (i promocji budowy okrętu ratowniczego) można także wskazać na producentów wiropłatów, które będą niezbędne do wsparcia prac budowlanych, a później utrzymania w sprawności infrastruktury powstałej na morzu.
Drugie (i dotychczas ostatnie) podejście do zamówienia jednostki zostało zapoczątkowane 20 lipca 2020 roku, kiedy ówczesny Inspektorat Uzbrojenia wystosował zaproszenie do negocjacji konsorcjum firm w składzie Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider), PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. Wstępny formularz negocjacyjny został złożony zamawiającemu 15 października 2020 roku. Ostatecznie zostało unieważnione 21 lutego 2022 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu