Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2024: HSW S.A. prezentuje wóz ewakuacji medycznej na podwoziu LPG

Podczas MSPO 2024 HSW S.A. zaprezentowała Wóz Ewakuacji Medycznej na podwoziu LPG. Fot. Bartłomiej Kucharski

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola S.A. zaprezentowała wóz ewakuacji medycznej na podwoziu Lekkiej Platformy Gąsienicowej (LPG).

Wóz Ewakuacji Medycznej (WEM) na podwoziu LPG powstał z myślą o zastosowaniu w dywizjonowych modułach ogniowych uzbrojonych w armatohaubice samobieżne na podwoziu gąsienicowym, jak Krab i K9. Wóz powstał we współpracy z firmą AMZ Kutno, która odpowiada w dużej mierze za zabudowę specjalistyczną. Podczas dostosowania do nowej funkcji transporter opancerzony LPG wyposażono w zamontowane na prawej burcie (wewnątrz pojazdu stelaże do przenoszenia piętrowo dwóch noszy produkcji firmy Ferno, tak, że w pozycji leżącej można przewozić dwóch żołnierzy plus dwóch kolejnych siedząc (lub do sześciu siedząc, przy rezygnacji z noszy). Oprócz tego znalazło się miejsce dla wyposażenia specjalistycznego, m. in. dla dwóch aparatów tlenowych z osobnymi butlami czy dwóch listew do montażu wyposażenia wynośnego (np. defibrylator, respirator). Cztery szafki uchylne (plus jedna zamykana za pomocą rolety i jedna umieszczona pod siedziskiem) zapewniają dużo miejsca na rzeczy osobiste załogi, rannych oraz na wyposażenie dodatkowe. Załogę pojazdu stanowi trzech żołnierzy: kierowca-sanitariusz, dowódca-ratownik medyczny i ratownik medyczny.

Załoga ma do dyspozycji stosunkowo bogate wyposażenie specjalistyczne. Fot. Bartłomiej Kucharski

Samo podwozie również przeszło pewne zmiany. Jego premiera w Kielcach miała miejsce w 2021 r., kiedy zmodyfikowane podwozie LPG (m.in. z zawieszeniem hydropneumatycznym oraz z przednią częścią podwozia zunifikowaną stylistycznie z NBPWP Borsuk) zaprezentowano jako nośnik systemu wieżowego M120 Rak. W nowej odsłonie zastosowano nowe wahacze oraz napinacze hydrauliczne. Wybór podwozia LPG jako nośnika dla WEM dla artylerii samobieżnej był podyktowany tym, że starsze odmiany podwozia wykorzystywane są jako nośniki dla Wozu Dowódcza-Sztabowego WDSz oraz Wozu Dowódczego WD stosowanych w DMO Regina. Obszerne wnętrze wozu dowodzenia stanowi doskonałe miejsce do zapewnienia doraźnej opieki nad rannymi.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc