16 października amerykańska firma General Atomics Aeronautical Systems Inc. poinformowała o zakończeniu, trwającego pięć tygodni, tournée bezzałogowego aparatu latającego MQ-9B SeaGuardian w Europie.
W okresie od 25 sierpnia do początku października fabryczny egzemplarz operował przede wszystkim nad Wielką Brytanią. Loty demonstracyjno-pokazowe obejmowały m.in. udział w manewrach Joint Warrior. Zespół fabryczny współpracował z personelem Royal Air Force, a dodatkowo z możliwościami konstrukcji mogli zapoznać się przedstawiciele szesnastu państw. Maszyna bazowała początkowo w bazie Waddington, później w Lossiemouth. Dodatkowo jeden lot zakończył się lądowaniem w niderlandzkiej bazie Leeuwarden. Miało to związek z zamówieniem przez Niderlandy czterech MQ-9A Reaper na potrzeby własnego lotnictwa wojskowego.
Loty pozwoliły na zademonstrowanie różnorodnych możliwości operacyjnych MQ-9B SeaGuardian, które obejmowały zadania rozpoznawcze, wykorzystanie systemu DASS (Detect and Avoid System), współpracę z samolotami załogowymi (Boeing P-8A Poseidon), a także z okrętami w misji wykrywania okrętów podwodnych.
Obecność samolotu w Wielkiej Brytanii nie powinna zaskakiwać. Londyn jest bowiem pierwszym klientem na nową generację MQ-9, MQ-9B – w ramach programu zamówienia następców dla obecnie eksploatowanej floty Brytyjczycy zamówili szesnaście egzemplarzy, które wejdą do eksploatacji jako Protector RG Mk 1 – jest to specjalna wersja MQ-9B SkyGuardian dostosowana do wymagań brytyjskich. Obecność wersji morskiej miało za zadanie zwiększyć możliwości marketingowe konstrukcji, która może być uzupełnieniem dla załogowych samolotów patrolowych bazowania lądowego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu