Kongsberg Discovery ogłosił, że pierwszy system produkcyjny autonomicznego pojazdu podwodnego dalekiego zasięgu Hugin Endurance przeszedł fabryczne testy akceptacyjne.
Nowy autonomiczny pojazd podwodny (AUV, autonomous underwater vehicle) Hugin Endurance może działać bez powrotu do miejsca bazowania - lądowego lub na statku czy okręcie - przez 15 dni. Zdolność ta pozwala podejmować wydłużone misje bez wsparcia z zewnątrz.
Próby morskie pierwszej jednostki produkcyjnej rozpoczęły się we wrześniu 2023 roku, a w ciągu ostatnich miesięcy zespół Kongsberg Discovery Uncrewed Platforms przetestował AUV Hugin Endurance, weryfikując i udoskonalając wszystkie możliwości systemu. Próby morskie zakończyły się w marcu bieżącego roku pomyślną demonstracją możliwości AUV klientowi. Jednym z nich (nie wiadomo, czy o tego chodzi) jest US Navy.
System może być wyposażony w szeroką gamę standardowych czujników. Obejmuje ona: sonar o szerokim zasięgu i wysokiej rozdzielczości z syntetyczną aperturą (HISAS 1032 Dual RX), echosondę wielowiązkową (EM 2040 MkII), system profilowania dna, kamerę, profiler laserowy, magnetometr i czujniki środowiskowe gromadzące takie dane, jak przewodność, temperatura, prędkość dźwięku, metan oraz stężenie CO2 i O2. Ponadto pojazd ma dużą, konfigurowalną przestrzeń, w której można w razie potrzeby przewozić zarówno akumulatory, jak i niestandardowe ładunki.
System ma umożliwiać autonomiczne działanie bezpośrednio z brzegu, a przy pełnym zestawie akumulatorów może spędzić na morzu nawet 15 dni, pokonując dystans do 2200 km.
Marynarka Wojenne RP eksploatuje „standardowe” AUV Hugin na niszczycielach min typu Kormoran II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu