Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Rosja: testy nowego autonomicznego pojazdu podwodnego

Nowy autonoamiczny pojazd podwodny opracowany przez „NPO Awrora”. Fot. Andrzej Nitka

W wywiadzie dla czasopisma rosyjskich sił zbrojnych „Krasnaja Zwiezda”, szef Głównej Dyrekcji ds. Badań Ministerstwa Obrony FR gen. dyw. Andriej Gonczarow poinformował, że prowadzone są testy państwowe autonomicznego pojazdu podwodnego opracowanego przez AO Koncern „NPO Awrora” z Sankt Petersburga. Według informacji agencji prasowej Interfaks wstępne testy tego pojazdu realizowane były na Morzu Czarnym w lipcu 2020 roku.

Według Jurija Rożkowa, głównego projektanta tego systemu, składa się on z dwóch kompaktowych, głębokowodnych, wielozadaniowych, autonomicznych bezzałogowych pojazdów podwodnych (małogabaritnyj głubokowodnyj mnogocelewoj modulnyj awtonomnyj nieobitajemyj apparat). Zadaniem pierwszego z nich jest poszukiwanie, przy użyciu sonaru bocznego lub echosondy wielowiązkowej, obiektów na dnie i w toni. Drugi to pojazd inspekcyjny wyposażony w aparat cyfrowy i kamerę wideo. Przeznaczony jest on do działań poszukiwawczo-ratowniczych, rozpoznania i badań akwenów morskich, rozminowywania czy dostarczania drobnych ładunków. Poza zastosowaniami militarnymi rozwijany był on z myślą o przemyśle wydobywczym oraz badań naukowych. Konstrukcyjnie i koncepcyjnie jest on zbliżony do używanego przez naszą Marynarkę Wojenną AUV Teledyne Marine Gavia.
Nowy rosyjski pojazd podwodny ma 200 mm średnicy, długość 2150 mm i masę 63 kg. Może się on zanurzać na głębokość 1000 m, poruszać z maksymalną prędkością 2,5 m/s, zaś jego autonomiczność wynosi ponad 6 godzin. Wyposażony jest on w echosondę, sonar boczny pracujący na trzech częstotliwościach (260/330/800 kHz), hydroakustyczny system pozycjonowania i komunikacji, system nawigacji satelitarnej oraz inercyjnej, głębokościomierz a także miernik prędkości rozchodzenia się dźwięku w wodzie. Aparat ten wykorzystuje jako źródło energii baterię litowo-żelazowo-fosforanową. Hydroakustyczny system pozycjonowania działa na odległość do 3,5 km, natomiast na powierzchni pojazd może komunikować się z operatorem za pośrednictwem wi-fi na odległość do 1,5 km.
W grudniu ubiegłego roku „NPO Awrora”, specjalizująca się w produkcji systemów automatyzacji do okrętów wojennych i jednostek cywilnych, wygrała konkurs Ministerstwa Przemysłu i Handlu na opracowanie bezzałogowego pojazdu podwodnego o zwiększonej autonomiczności. Koszt rozwoju tego systemu wyniesie 500 mln RUB. Prace rozwojowe powinny zakończyć się w październiku 2023 r. Wprowadzenie do służby perspektywicznego pojazdu planowane jest na lata 2024-2025.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc