29 kwietnia media amerykańskie poinformowały, bazując na źródłach nieoficjalnych, rząd Kolumbii prowadzi negocjacje w sprawie zakupu partii odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego oraz bojowych KAI T-50 Golden Eagle.
Według dostępnych źródeł Kolumbia jest zainteresowana zamówieniem około 20 egzemplarzy w odmianie szkolno-bojowej T/A-50 oraz bojowej F/A-50 Golden Eagle. Wraz z pakietem uzbrojeniem podwieszanego oraz wyposażenia dodatkowego kontrakt może mieć wartość około 600 mln USD. Koreańska oferta pokonała w rywalizacji koncern Leonardo, promujący na rynku kolumbijskim rodzinę M-346 Master. Nowe samoloty mają pozwolić na odbudowę zdolności operacyjnych, które zostały utracone w wyniku wycofania z linii Cessna A-37B Dragonfly (w czerwcu 2021 roku), a także wzmocnienie potencjału szkolenia pilotów. Dodatkowo F/A-50 Golden Eagle mogą być, tymczasowymi, następcami dla planowanych do wycofania (w 2023 roku) IAI Kfir. Pomimo wielu prób, dotychczas, rząd kolumbijski nie podjął decyzji o zakupie nowych wielozadaniowych samolotów bojowych – wśród potencjalnych opcji wymienia się przede wszystkim Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72.
Dotychczas KAI, we współpracy z rządem Republiki Korei, zdobył cztery kontrakty eksportowe: Indonezja (w dwóch transzach) zamówiła 22 egzemplarze, Irak 24, Filipiny 12 oraz Tajlandia 12. Dodatkowo Argentyna rozpoczęła negocjacje w kwestii zakupu partii maszyn, jednak kontrakt nie mógł zostać podpisany ze względu na sprzeciw Wielkiej Brytanii w reeksporcie komponentów produkcji brytyjskiej.
Kolumbia od lat jest ważnym partnerem Republiki Korei także w zakresie uzbrojenia. Wśród największych (dotychczasowych) porozumień wymienia się przekazanie dwóch korwet typu Pohang oraz sprzedaż przeciwokrętowych pocisków kierowanych SSM-700K Hae Sung I, które wykorzystano do modernizacji fregat typu Almirante Padilla.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu