Na Eurosatory'24 spółka Nexter, czyli francuska część francusko-niemiecko joint venture KNDS, pokazała czołg koncepcyjny nazwany Leclerc Evolution uzbrojony w nową armatę ASCALON 120, czyli kal. 120 mm. Pokazany Leclerc Evolution to pojazd koncepcyjny, bo nawet nie prototypowy.
Ma to być kolejna, po obecnie wdrażanej wersji Leclerc XLR Rénové, „głęboka” modernizacja Leclerca. Główna koncepcja takiej modernizacji polega na zwiększeniu załogi do czterech osób – dwie będą miały stanowiska w przedniej części kadłuba, obok siebie, a dwie kolejne w wieży. Ta ma być wieżą znaną już z prezentacji przed laty na tzw. E-MBT (Enhanced Main Battle Tank), czyli wozie koncepcyjnym, będącym połączeniem kadłuba czołgu Leopard 2 i właśnie nowej wieży. Jej dwuosobowa załoga i ogólna aranżacja wskazuje na jakąś odświeżoną konstrukcję z lat 90. Taka wieża ma modułową konstrukcję i dość ograniczone opancerzenie. Wyróżnia ją także dodatkowe, zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia ARX 30, które na Eurosatory'24 zaczęto reklamować jako idealną broń do zwalczania amunicji krążącej itp.
Wieża pokazana na Eurosatory'24 ma też mieć nową armatę – ASCALON 120 kal. 120 mm. Do tej pory pod nazwą ASCALON (Autoloaded and SCALable Outperforming guN) Nexter anonsował nową armatę kal. 140 mm rozwijaną razem z nowa teleskopową amunicją do programu MGCS (Postępy programu armaty czołgowej ASCALON/ZBiAM.pl). Teraz okazało się, że istnieje też ASCALON 120 kompatybilny z dotychczasową NATO-wską amunicją czołgową 120 mm. Nie wiadomo, czym ASCOLON 120 różni się (i czy w ogóle) od 120 mm armaty dotychczas zamontowanej w takiej wieży. Nexter/KNDS twierdzi, że pokazana wieża może w przyszłości być przezbrojona w armatę ASCALON 140, jak już ta będzie gotowa. Taka zmiana mogłaby być możliwa w warunkach warsztatowych w przeciągu godziny! Ogólnie pokazany czołg Leclerc Evolution można nazwać odpowiedzią KNDS na KF51 Panther, czyli koncepcyjny pokazowy czołg spółki Rheinmetall.
Według założeń przyjętego planu finansowania francuskich sił zbrojnych (tzw. LPM 2024–2030) francuska armia ma dysponować 160 zmodernizowanymi Leclercami XLR Rénové, których liczba ma wzrosnąć do 200 do 2035 r., czyli objąć wszystkie sprawne Leclercki, jakie zostały we Francji. Leclercki XLR powinny pozostać w linii przynajmniej do lat 2040–2045. Wówczas mają zacząć je zastępować wozy MGCS. Odnośnie tego pojawiają się we Francji wątpliwości. Projekt LPM 2024–2030 został zgłoszony z poprawką, ostatecznie wykreśloną, o finansowaniu kolejnej po XLR modernizacji Leclerca, tzw. wersji Leclerc Mk3. Początkowo utożsamianej z wozem E-MBT (identyczna wieża, ale podwozie od Leclerca). Najwyraźniej pokazany Leclerc Evolution to nic innego jak Leclerc Mk3.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu