Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Dwa rosyjskie okręty rakietowe przystosowane do przenoszenia Kalibrów zwodowane

Mały okręt rakietowy Naro-Fominsk tuż przed tradycyjnym rozbiciem butelki szampana. Fot. stocznia AO Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo

9 grudnia w stoczni AO Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo w Zielenodolsku (Tatarstan) odbyła się uroczystość chrztu i symbolicznego wodowania małego okrętu rakietowego Naro-Fominsk proj. 21631 Bujan-M, którego głównym uzbrojeniem będą pociski systemu Kalibr-NK.

Mały okręt rakietowy Naro-Fominsk, którego stępkę położono 23 lutego 2018 r., jest już jedenastą jednostką proj. 21631 Bujan-M. Powstał on na mocy umowy o wartości 27 mld RUB, dotyczącej budowy trzech ostatnich okrętów tego typu, która została podpisana 7 września 2016 r. podczas wystawy Armija 2016 przez Ministerstwo Obrony FR i stocznię z Zielenodolska. Według obecnych planów ma on zasilić Flotę Bałtycką do końca przyszłego roku.

Spośród dwóch pozostałych jednostek budowanych na mocy tego kontraktu Grad, którego stępkę położono 27 kwietnia 2017 r., i zwodowano 17 września 2021 r. przechodzi właśnie próby zdawczo-odbiorcze i powinien wejść w skład Floty Bałtyckiej jeszcze w tym roku. Natomiast ostatni okręt serii – Stawropol, którego stępkę położono 12 lipca 2018 r. znajduje się jeszcze w stoczni. Jego kadłub został sformowany, a według aktualnych informacji ma on zasilić Flotyllę Kaspijską do końca 2024 r.

Małe okręty rakietowe Naro-Fominsk proj. 21631 i Tucza proj. 22800 na wodzie. Fot. TASS

Budowa najnowszych Bujanów-M notuje bardzo duże opóźnienia, co spowodowane jest głównie międzynarodowymi sankcjami wprowadzonymi już po aneksji Krymu. Pierwotnie okręty tego typu wyposażone były w cztery silniki wysokoprężne MTU 16V4000M90, których dostawy wstrzymano pod koniec 2014 r. po wejściu w życie tych sankcji. Rosjanie próbowali zaradzić tej sytuacji poprzez zastosowanie takiej samej liczby chińskich silników wysokoprężnych CHD622V20, produkowanych przez Henan Diesel Engine Industry Limited, które jednak nie spełniły oczekiwań, ponieważ cechowały się one niską żywotnością i wysoką awaryjnością.

Ostatecznie zdecydowano o zastosowaniu dwóch rodzimych silników wysokoprężnych 10D49, produkowanych przez OAO Kołomienskij Zawod z Kołomny. Przedsiębiorstwo to, podobnie jak i inne rosyjskie firmy silnikowe, nie jest zdolne zaspokoić zwiększonego jeszcze w wyniku sankcji zapotrzebowanie na okrętowe silniki napędowe.

Zdjęcia opublikowane przy okazji chrztu Naro-Fominska ujawniły, że stocznia zwodowała bez oficjalnej uroczystości, również inny okręt zaprojektowany do przenoszenia pocisków systemu Kalibr-NK. Jest nim mały okręt rakietowy Tucza pierwsza z dwóch jednostek proj. 22800 Karakurt budowanych faktycznie przez stocznię z Zielenodolska. W przypadku trzech poprzednich jednostek tego typu, mimo zamówienia ich w stoczni z Tatarstanu, powstawały one w stoczni AO „Sudostroitielnyj zawod imieni B. Je. Butomy” w Kerczu na Krymie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Dwa rosyjskie okręty rakietowe przystosowane do przenoszenia Kalibrów zwodowane”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc