19 i 21 stycznia w mediach pojawiły się informacje dotyczące „drugiego” życia dla wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon wczesnych serii produkcyjnych, które są lub będą wycofywane z eksploatacji u dotychczasowych użytkowników.
19 stycznia firma Top Aces Corp. poinformowała o oblocie pierwszego egzemplarza F-16A Fighting Falcon należącego do powyższego podmiotu. Samolot, w ostatnich miesiącach, przechodził rozległy przegląd strukturalny połączony z modyfikacją zgodną z programem AAF (Advanced Aggressor Fighter). W ich ramach samolot otrzymał stację radiolokacyjną z anteną AESA, łącza danych pozwalające na swobodną wymianę informacji pomiędzy maszynami. Dodatkowo zintegrowano go z celownikami nahełmowymi HMCS, zasobnikami WRE oraz wyposażonymi w pasywny system obserwacji IRST. Po zakończeniu testów i certyfikacji, należące do Top Aces Corp. będą oferowane klientom w charakterze maszyn szkolnych, symulujących przeciwnika. Amerykańska korporacja zakupiła partię 29 samolotów F-16A/B Fighting Falcon w Izraelu, a prace modyfikujące prowadzone są w zakładach M7 Aerospace w San Antonio w stanie Teksas z udziałem izraelskiej firmy Elbit Systems.
Firma Top Aces sondowała możliwość zakupu używanych F-16A/B Fighting Falcon od 2019 roku. Dzięki temu chciała zaoferować Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych lepsze warunki szkolenia pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych 5. generacji. W październiku 2019 roku firma uzyskała kontrakt (ważny do października 2024 roku) na usługę szkolenia pilotów, poprzez odgrywanie sił przeciwnika – obecnie do tej roli stosowane są odrzutowe samoloty szkolno-treningowe Alpha Jet oraz szturmowe McDonnell-Douglas A-4 Skyhawk. Zgodnie z deklaracjami, centrum dla prywatnych F-16A/B ma być lotnisko w Mesa w stanie Arizona. Poza Stanami Zjednoczonymi Top Aces realizuje usługi na rzecz innych państw. W październiku 2017 roku podpisała kontrakt na podobne zadania dla sił zbrojnych Kanady (umowa obowiązuje przez okres dziesięciu lat z możliwością wydłużenia do 2031 roku). Obecnie do zadań są wykorzystywane samoloty Alpha Jet oraz Learjet 35A. Dodatkowo z usług firmy korzystają także siły zbrojne Republiki Federalnej Niemiec oraz Australii.
Obok powyższego podmiotu prywatnego, 21 stycznia media południowoamerykańskie poinformowały, że rząd Kolumbii rozpoczął negocjacje z Danią w sprawie zakupu przynajmniej sześciu wielozadaniowych samolotów F-16AM/BM Fighting Falcon. Ich zakup mógłby pozwolić na zapoczątkowanie procesu zastępowania obecnie używanych IAI Kfir. Produkowane przez korporację Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon od dłuższego czasu są uznawane za docelowy typ odrzutowego samolotu bojowego. Rząd kolumbijski analizował możliwość zakupu fabrycznie nowych maszyn tego typu, jednak czynniki ekonomiczne powodują, że przynajmniej na okres przejściowy potrzeba będzie zadowolić się egzemplarzami używanymi.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dlaczego Mon nie zakupi takich f16 myślę że byłaby dobrym rozwiązaniem co myślicie o tym napiszcie pozdrawiam.