16 sierpnia doszło do przebazowania drugiego egzemplarza wielozadaniowego śmigłowca Leonardo AW101 zamówionego przez Inspektorat Uzbrojenia w 2019 roku. Podobnie jak w przypadku pierwszej maszyny, lot odbył się na trasie Yeovil – Świdnik.
Przebazowanie pomiędzy zakładami koncernu Leonardo odbyło się z międzylądowaniami. Drugi śmigłowiec, noszący na razie brytyjską rejestrację ZR287, trafił do zakładów WSK PZL Świdnik S.A., w oparciu o które realizowana będzie ostatnia faza odbiorów przed dostawą zamawiającemu. Zgodnie z umową, podpisaną 26 kwietnia 2019 roku, Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej wzbogaci się o cztery śmigłowce tego typu. Ich konfiguracja ma pozwalać na lokalizowanie i zwalczanie okrętów podwodnych, a także zadania poszukiwawczo-ratownicze (moduł CSAR). Szczegóły, nadal, pozostają niejawne.
Wszystkie śmigłowce mają trafić do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie, gdzie pozwolą na zapoczątkowanie procesu wymiany generacyjnej parku sprzętowego (obecnie trzonem powyższej jednostki są Mil Mi-14PŁ oraz Mi-14PŁ/R).
Publiczny debiut pierwszego AW101, który został przebazowany do Świdnika 7 sierpnia, miał miejsce w czasie defilady wojskowej w Warszawie (15 sierpnia). Nie można wykluczyć, że w ciągu kolejnych tygodni resort obrony ogłosi decyzje co do kontynuowania zakupów śmigłowców tego typu na potrzeby Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej – z całą pewnością darłowska baza powinna posiadać przynajmniej osiem maszyn tego typu.
Poza śmigłowcami w konfiguracji ZOP/CSAR Agencja Uzbrojenia rozpoczęła negocjacje z WSK PZL Świdnik S.A. w sprawie zakupu 22 AW101 w konfiguracji transportowej. Taka liczba wskazuje, na chęć zakontraktowania następców (przynajmniej) dla części obecnie eksploatowanych śmigłowców Mil Mi-8/17.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu