17 grudnia spółka Hanwha Aerospace poinformowała o wysłaniu do Norwegii kolejnej partii 155 mm armatohaubic samobieżnych K9 i pojazdów amunicyjnych K10.
Dostawa obejmować będzie cztery armatohaubice K9 VIDAR i osiem opancerzonych wozów amunicyjnych K10 na zunifikowanym podwoziu. Dostawa stanowi wypełnienie postanowień aneksu z listopada 2022 r. do umowy z grudnia 2017 r. Wówczas norweska Agencja ds. Materiałów Obronnych (Forsvarsmateriell, FMA) za ponad 1 mld NOK (ok. 120 mln USD), zamówiła cztery działa K9 i osiem pojazdów amunicyjnych K10. Umowa bazowa z grudnia 2017 r. przewidywała dostawę do Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Królestwa Norwegii (Hæren) 24 armatohaubic i sześciu pojazdów amunicyjnych. Szczególnie dostawa ośmiu K10 będzie cennym wzmocnieniem, bowiem w połowie br. Norwegia musiała te wozy wycofać z eksploatacji. Zostały one skanibalizowane w celu zapewnienia części zamiennych do dział K9 VIDAR, bowiem, wg rzecznika FMA Jofrida Egelanda, niektóre podzespoły uległy zużyciu szybciej, niż wskazywał to ich przewidywany resurs. Problem zostanie rozwiązany poprzez zakup dodatkowej partii części zamiennych. Co do nowych K9 i K10, dotrą one do Norwegii za około dwa miesiące i po rozkonserwowaniu oraz inspekcji zostaną przekazane użytkownikowi.
Kim Dong-hyun, szef oddziału ds. systemów lądowych w Hanwha Aerospace, powiedział, że „Ta dostawa to kluczowy kamień milowy we wzmacnianiu współpracy pomiędzy Hanwha Aerospace a Norwegią, ponieważ firma jest w pełni zaangażowana w produkcję i realizację dostaw produktów spełniających norweskie wymagania na czas”. Dodał, że spółka „dołoży wszelkich starań, aby sfinalizować ten kontrakt i w dalszym ciągu przyczyniać się do poprawy pozycji militarnej Norwegii”.
Dotychczas Hæren zamówiły 28 armatohaubic K9 i 14 wozów amunicyjnych K10. Zastąpiły one stare 155 mm haubicoarmaty M109A3GNM amerykańskiej produkcji. Działa w służbie norweskiej otrzymały oznaczenie K9 VIDAR (Versatile InDirect ARtillery, pol. wielozadaniowa artyleria do prowadzenia ognia pośredniego), co stanowić może również nawiązanie do boga Widara (syn Odyna i olbrzymki Grid, bóg m.in. zemsty). Od oryginalnej K9A1 VIDAR różni się zastąpieniem systemu kierowania ogniem BTCS rodzimym systemem kierowania ogniem ODIN oraz systemu zarządzania polem walki (BMS) MARIA firmy Kongsberg wraz ze standardowymi środkami łączności, zamontowanym celownikiem do prowadzenia ognia bezpośredniego i wykładzinami przeciwodłamkowymi we wnętrzu, a także kolorowymi (w K9A1 są monochromatyczne) kamerami obserwacji przedniej i tylnej kierowcy. Działo zostało przetestowane z amunicją firmy Nammo i systemem modułowych ładunków miotających Rheinmetall M72/82/92. Głównym norweskim partnerem przemysłowym Hanwha Techwin jest Kongsberg Defense & Aerospace, które współpracuje z Koreańczykami również w programie dostaw K9 do Finlandii, Estonii (K9A1 dla obydwu państw zostały wyremontowane i zmodyfikowane) oraz prawdopodobnie do Australii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu