Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Defender Europe 22. Jak przeprowadzić czołgi drogą Hannibala

Fot. szer. Małgorzata Górka, 14. ZBOT

Zachodniopomorscy Terytorialsi wprowadzili jednostki 10. Brygady Kawalerii Pancernej na poligon drawski. Tzw. drogą Hannibala wjechały one na teren odpowiedzialności brygady WOT pokonując ponad 330 km. ze Świętoszowa. - Znamy nasz teren, a do takich działań zostaliśmy stworzeni - mówi dowódca 14. ZBOT płk Tomasz Borowczyk.

Pojazdy 10. Brygady Kawalerii Pancernej (10. BKPanc) pokonały kilkusetkilometrową trasę tzw. drogą Hannibala. To zbudowana jeszcze w połowie ub. wieku droga przeznaczona dla pojazdów gąsienicowych, łącząca poligon żagański i drawski. Większość trasy biegnie przez tereny leśne, kawalerzyści w czołgach i pojazdach inżynieryjnych pokonywali także przeprawę wodną. W ciągu kilku dni: od poniedziałku do czwartku pojazdy dotarły na poligon drawski.

Fot. szer. Małgorzata Górka, 14. ZBOT

Jednak droga Hannibala krzyżuje się także z drogami publicznymi, gdzie odbywa się normalny ruch pojazdów, pojazdy musiały przejechać także przez wioski i miasteczka. W sprawnym przeprowadzeniu kawalerzystów przez te tereny pomogli żołnierze 141. batalionu lekkiej piechoty z Choszczna, jednostki wchodzącej w skład 14. Zachodniopomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej. Zorganizowali oni punkty kontrolne na trasie przejazdu pancernej kolumny przez województwo zachodniopomorskie. Jednym z takich newralgicznych miejsc było miasteczko, gdzie kolumna czołgów Leopard i wozów inżynieryjnych musiała przejechać przez samo centrum.

Fot. szer. Małgorzata Górka, 14. ZBOT

W innym miejscu kawalerzyści przekraczali ruchliwą drogę krajową.  - W wyznaczonych kilkudziesięciu punktach na trasie przejazdu kolumny nasi żołnierze dbali o bezpieczeństwo pieszych i pojazdów i sprawny przejazd wojskowej kolumny zabezpieczając skrzyżowania ulic i nie pozwalając na pojawienie się na trasie innych pojazdów - mówi dowódca 141. batalionu lekkiej piechoty ppłk Maciej Paul. - Posterunki były rozwijane i zwijane na krótko przed przejazdem kolumny, aby nie utrudniać normalnego ruchu pojazdów i pieszych. Zadanie to wymagało zaangażowania prawie kompanii żołnierzy, uprzednio przeszkolonych pod kątem kierowania ruchem.

Fot. szer. Małgorzata Górka, 14. ZBOT

W przeprowadzeniu pancernych pojazdów Terytorialsi współpracowali oczywiście ze służbami porządkowymi, przede wszystkim policją czy strażami gminnymi.

Drugą częścią operacji było wsparcie rozładunku i przejazdu kolejnych pojazdów 10. Brygady Kawalerii Pancernej, które na drawski poligon trafiły na kolejowych lawetach. Podobnie jak w przypadku przejazdu kolumny pancernej drogą Hannibala, posterunki żołnierzy WOT zabezpieczały miejsce rozładunku sprzętu kawalerzystów, a także na trasie konwoju. Także tym razem zadania wykonywane były we współpracy z żandarmerią wojskową i Strażą Ochrony Kolei.

Fot. szer. Małgorzata Górka, 14. ZBOT

Fot. szer. Małgorzata Górka, 14. ZBOT

Było to pierwsze tego typu ćwiczenie żołnierzy 14. Zachodniopomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej. - Nasz udział w tej operacji jest w pełni uzasadniony, bo do tego typu zadań zostaliśmy jako WOT stworzeni - podkreśla dowódca 14. ZBOT płk Tomasz Borowczyk. - Wsparcie w poruszaniu się i manewrach wojsk własnych to nasze zadanie. Żołnierze WOT są stąd, znają teren i potrafią wskazać drogę i zapewnić sprawne poruszanie się wojsk w tzw. SRO, czyli przydzielonym rejonie odpowiedzialności, którym w przypadku 14. ZBOT jest województwo zachodniopomorskie.

Fot. szer. Małgorzata Górka, 14. ZBOT

Cała operacja odbyła się w ramach rozpoczętych właśnie ćwiczeń Defender Europe 22, które odbywają się m.in. na terenie drawskiego poligonu. Żołnierze 14. Zachodniopomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej po wprowadzeniu wojsk 10. Brygady Kawalerii Pancernej pozostaną na poligonie, gdzie będą dalej ćwiczyć z wojskami operacyjnymi.

Źródło: Zespół prasowo-informacyjny ćwiczenia Defender Europe 22.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Defender Europe 22. Jak przeprowadzić czołgi drogą Hannibala”

  1. Oj dużo tych zabytków widzę jeszcze w polskiej armii, sądząc po tych zdjęciach. Wysłac to wszystko na Ukrainę a dla polskiej armii zamówić nowoczesny sprzęt. PS: mam nadzieję że w razie czego te strategiczne drogi gminne i miejskie są remontowane bo raczej nie znoszą dobrze przejazdów takich czołgów czy haubi, które ważą kilkadziesiąt ton.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc