14 listopada czeska firma Aero Vodochody poinformowała o podpisaniu umowy z LOM PRAHA w sprawie dostawy czterech odrzutowych samolotów szkolno-treningowych L-39NG. Maszyny będą wykorzystywane do szkolenia pilotów Sił Powietrznych Czech.
Poza dostawą czterech maszyn producent ma pełnić usługi wsparcia eksploatacji oraz dostarczyć wyposażenie niezbędne go bezproblemowej naziemnej obsługi. Kontrakt obejmuje także opcję rozszerzającą zamówienie o cztery dodatkowe L-39NG. Dostawy samolotów rozpoczną się w ciągu 28 miesięcy. Ich wdrożenie do eksploatacji ma zapewnić wysoki poziom szkolenia nowych pilotów czeskiego lotnictwa, którzy przechodzą proces nauki pilotażu odrzutowymi maszynami bojowymi w oparciu o centrum szkolenia prowadzone właśnie przez firmę LOM PRAHA. Obecnie do tego celu wykorzystywane są samoloty Aero L-39C Albatros. Co ciekawe, czeski podmiot ma plany oferowania usług w innych państwach NATO.
Aero L-39NG to kolejna wersja niezwykle udanej maszyny L-39 Albatros sprzed ponad pół wieku (oblot w 1968 r.). Połączono w niej uwspółcześniony płatowiec Albatrosa (m.in. w maszynach wyprodukowanych od podstaw zrezygnowano z charakterystycznych zbiorników paliwa na końcach skrzydeł na rzecz zbiorników w skrzydłach) z awioniką amerykańskiej firmy Genesys Aerosystems i silnikiem Williams FJ44-4M o ciągu 16,89 kN. Samolot może zostać wykorzystany do szkolenia zaawansowanego, w tym z użyciem uzbrojenia o masie do 1200 kg (w tym precyzyjnego) podwieszanego na pięciu belkach – podkadłubowej i czterech podskrzydłowych. Koszt jednostkowy maszyny jest oceniany na ok. 10 mln USD.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu