Mosty to, z punktu widzenia wojskowości, niezwykle ważne obiekty inżynieryjne. O tym, jak istotną pełnią rolę przekonało się wielu dowódców na przestrzeni dziejów świata. Dlaczego? Odpowiedzi udzielamy w poniższym tekście.
Fani znakomitej polskiej komedii z 1969 roku „Jak rozpętałem II wojnę światową” z pewnością doskonale znają scenę z trzeciej części tego filmu, w której wydawany jest rozkaz dotyczący najbliższej akcji partyzantów. Dotyczy ona wysadzania oraz bronienia mostów, które mają ułatwić postęp Armii Czerwonej w drodze na Berlin.
- To jest ten most. (…)
- Będziemy go wysadzać?
- Nie! Będziesz go bronił, żeby go Niemcy nie wysadzili.
(…)
- Ja idę na ten most.
- Będziesz go bronił?
- Będę go wysadzał, żeby Niemcy nie mogli się wycofać.
Jak widzimy na podstawie powyższego dialogu, wojsko przykłada bardzo dużą wagę do mostów. Wrogie armie z reguły mają odwrotne plany, co do ich przyszłości. Ci, którzy się bronią najczęściej wysadzają mosty w powietrze, zaś ci, którzy atakują skupiają się na tym, by nie doszło do ich zniszczenia. Gdy zaś dojdzie do takiej sytuacji wojska inżynieryjne mają za zadanie budowę nowego mostu.
Obecnie mosty służą przede wszystkim do celów cywilnych. Projektuje się je z myślą o transporcie lokalnym i międzynarodowym. Budowa mostów ma najczęściej na celu połączenie dwóch brzegów rzeki lub przeprawę ponad inną drogą. Ten drugi zabieg widzimy bardzo często na autostradach, które są poprzecinane mostami, po których wyznaczono drogi krajowe lub wojewódzkie.
Współcześnie potrzeby wojska schodzą na dalszy plan i rządy krajów europejskich nie wydają dodatkowych funduszy na zwiększanie nośności mostów, by mogły się po nich poruszać kolumny czołgów. Większość mostów ma poważne ograniczenia jeżeli chodzi o możliwości transportu sprzętu wojskowego. Osobną kwestią jest również budowa ulic i dróg w miastach, która również nie ułatwia zadania. W związku z tym wojsko korzysta z mostów tymczasowych, które można szybko zbudować i zdemontować.
Jak wspominaliśmy powyżej, budową mostów dla armii zajmują się wojska inżynieryjne. Jednak nie jest to regułą. W czasach pokoju takie zadania często zlecane są prywatnym firmom budowlanym, które specjalizują się w stawianiu mostów tymczasowych. Jednym z najpopularniejszych tego typu obiektów jest stalowy most modułowy. Najczęściej jest to most kratownicowy, ale również belkowy lub blachownicowy. Budowa takich mostów jest nie tylko szybka i stosunkowo tania, ale pozwala na uniknięcie trudności związanych z transportem po cywilnych mostach.
Co jakiś czas każda armia świata odbywa większe manewry wojskowe, które związane są z koncentracją ludzi i sprzętu w jednym miejscu. Zdarza się, że ćwiczona jest przeprawa przez rzekę, czego naturalną częścią jest budowa mostów. To ważne, by w razie zagrożenia można było szybko przerzucić dodatkowe wsparcie w region, który go potrzebuje. Bez odpowiednio wyszkolonych inżynierów sprawna przeprawa jest niemożliwa i może spowodować porażkę w bitwie.
Artykuł sponsorowany.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu