Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Boeing z umowami na produkcję samolotów KC-46A Pegasus

Boeing podpisał dwa kontrakty na produkcję 19 kolejnych samolotów KC-46A Pegasus. Fot. USAF

31 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu dwóch umów z korporacją Boeing w sprawie produkcji kolejnych wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus dla US Air Force oraz Sił Obronnych Izraela.


Łącznie obie umowy opiewają na 3,1 mld USD. W ich ramach producent dostarczy 19 egzemplarzy KC-46A Pegasus (w tym cztery Izraelowi). Dostawy do US Air Force mają zakończyć się w grudniu 2015 roku, a do Sił Obronnych Izraela do końca 2026 roku. W momencie podpisania uruchomiono 3 mld USD – pozostała kwota, dotycząca prób systemu RCS 2.0 oraz nowej konfiguracji stanowiska operatora sztywnego łącza, zostanie przelana na konto producenta w najbliższych miesiącach.

Dotychczas Boeing dostarczył ponad 60 seryjnych samolotów KC-46A Pegasus, które są eksploatowane przez US Air Force oraz pierwszego klienta eksportowego – Siły Samoobrony Japonii. W przypadku Izraela, międzyrządowa umowa LOA została zawarta w lutym 2021 roku – obejmowała ona dwa egzemplarze z opcją rozszerzenia o sześć kolejnych. Kolejne, w nieokreślonej liczbie, zostały zamówione w grudniu 2021 roku. Wszystkie mają zostać sfinansowane przez poprzez amerykański program pomocy wojskowej FMF. Sierpniowy kontrakt pomiędzy Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych oraz Boeingiem uruchamia, formalnie, proces produkcji dla drugiego klienta eksportowego.

Wielozadaniowy samolot tankowania powietrznego KC-46A Pegasus powstał na bazie szerokokadłubowej maszyny pasażerskiej Boeing 767-200ER. Układ awioniki pokładowej oparto na najnowszych rozwiązaniach wdrożonych do eksploatacji na samolotach pasażerskich Boeing 787 oraz 777. Co ważne KC-46A Pegasus jest jedyną konstrukcją w segmencie, która dysponuje możliwością przewozu spaletyzowanych ładunków na pokładzie głównym - powoduje to, że obok głównej roli maszyny tankowania powietrznego może także służyć jako samolot transportowy bądź pasażerski (w tym przewozić rządowe VIP, dzięki opracowaniu stosownych modułów, które można zainstalować na pokładzie głównym w ciągu kilku godzin).

Obecnie producent stara się zainteresować swoją konstrukcją kolejne państwa świata. Wśród potencjalnych rynków wymienia się Polskę (program Karkonosze).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc