3 grudnia amerykańska firma Bell Textron Inc. poinformowała, że EASA (European Aviation Safety Agency) przyznała certyfikat umożliwiający zapoczątkowanie eksploatacji wielozadaniowych śmigłowców Model 412EPX na obszarze Unii Europejskiej.
Certyfikacja na obszarze Europy jest ważnym etapem programu, co jest związane m.in. z rosnącą liczbą zamówień spływających na powyższą konstrukcję. Dotychczas wiadomo, że w lipcu 2022 roku dwa egzemplarze zostały zamówione przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Chorwacji, a w czerwcu 2024 roku jeden śmigłowiec kupiły władze kantonu Sarajewo. Sam producent wskazuje, że na obszarze Europy zdobył „wiele zamówień” – nie można wykluczyć, że poza wymienionymi kolejne wiropłaty trafią do odbiorców komercyjnych bądź zostały zamówione w ramach programu pomocy wojskowej realizowanego przez administrację federalną Stanów Zjednoczonych.
Opracowany w kooperacji z koncernem Subaru Bell 412EPX stanowi nową generację popularnego modelu 412. Głównym użytkownikiem nowej wersji będą Siły Samoobrony Japonii, pod oznaczeniem UH-2 planowany jest zakup do 150 egzemplarzy. Dodatkowo konstrukcja jest promowana na różnych rynkach, gdzie odnosi ograniczone sukcesy marketingowe. Nowa generacja modelu 412 charakteryzuje się zastosowaniem w pełni cyfrowej awioniki pokładowej oraz układem napędowym opartym o dwa silniki PT6T-9 Twin Pac, które zapewniają 15% więcej mocy od poprzednich rozwiązań. To z kolei umożliwia zwiększenie maksymalnej masy startowej jak i zwiększenie udźwigu (w tym masy ładunków zewnętrznych).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu