23 grudnia Ministerstwo Obrony Austrii poinformowało o podpisaniu międzyrządowej umowy pomiędzy Austrią oraz Włochami w sprawie zakupu pierwszej partii wielozadaniowych śmigłowców Leonardo AW169M.
Kontrakt ma wartość 346 mln EUR i obejmuje dostawy osiemnastu wiropłatów wraz z wyposażeniem dodatkowym. Ich dostawy mają rozpocząć się w 2023 roku - dzięki temu możliwe będzie wycofanie z linii obecnie eksploatowanych Aérospatiale Alouette III. Spośród transzy gwarantowanej sześć ma zostać dostarczonych w konfiguracji szkolno-treningowej (AW169B), a pozostała dwunastka AW169MA (wielozadaniowa). W przypadku wykorzystania opcji (kolejnych osiemnaście sztuk), mają zostać zachowane takie same proporcje. Dodatkowo pakiet ma obejmować symulatory, pomoce dydaktyczne do szkolenia personelu, części zamienne, naziemne urządzenia obsługi technicznej, wyposażenie dodatkowe zgodne z zamówioną konfiguracją. Poza powyższym budżetem pozostają kwestie dostosowania infrastruktury naziemnej (m.in. hangarów) w dwóch bazach. Szkolenie austriackiego personelu ma rozpocząć się w połowie 2022 roku.
Austria zdecydowała się na zakup wielozadaniowych śmigłowców Leonardo AW169M we wrześniu 2020 roku. W ramach postępowania przetargowego oferta powyższego producenta pokonała dwóch innych: Airbus Helicopters oraz Bell Textron. W przypadku wykorzystania opcji, druga (opcjonalna) transza może posłużyć do zastąpienia obecnie eksploatowanych śmigłowców Bell OH-58 Kiowa, a jednocześnie umożliwić dalszy proces unifikacji sprzętowej oraz ograniczenia kosztów logistyki i szkolenia.
Co ważne, kontrakt na sprzedaż AW169M do Austrii będzie sukcesem całego koncernu Leonardo, w tym należących do niego zakładów WSK PZL Świdnik S.A.. Jak wielokrotnie wskazywał prezes Jacek Libucha, obecnie wszystkie wiropłaty dostarczane przez Leonardo mają w sobie części produkowane w Polsce. Ma to spore znaczenie dla przyszłości lubelskich zakładów.
Jak się okazuje, podpisanie kontraktu z Austrią to nie jedyny sukces militarnej rodziny AW169M. 22 grudnia Siły Powietrzne Włoch poinformowały, że para AW169M (eksploatowanych pod oznaczeniem UH-169B) przekroczyła nalot 1000 godzin – pierwszy z nich został dostarczony 10 lipca 2020 roku. Oba są wykorzystywane do szkolenia pilotów oraz przetestowania procedur, przed rozpoczęciem wdrażania do linii maszyn w docelowej konfiguracji – dotychczas Włosi zamówili piętnaście seryjnych AW169M, których dostawy rozpoczną się w 2023 roku. W ramach programu LUH AW169M mają zastąpić pięć typów wiropłatów eksploatowanych przez włoskie siły zbrojne - A109, AB206, AB205, AB212 oraz AB412.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu