Polska zamówiła w Republice Korei 48 wielozadaniowych samolotów bojowych Korea Aerospace Industries FA-50. Harmonogram dostaw przewidywał, że najpierw dotrze do Polski do końca 2023 r. partia 12 maszyn w wariancie przejściowym FA-50 Block 10, a następnie będzie dostarczona partia 36 maszyn w (na razie nieistniejącym) wariancie docelowym FA-50 Block 20 (FA-50PL). Druga faza programu ma zostać zrealizowana w latach 2025-2028 i objąć również modernizację FA-50 do wersji FA-50PL. Pierwsza dostawa została przeprowadzona zgodnie z planem. Taki harmonogram dostaw pozwolił na szybkie dostarczenie do Polski pierwszych maszyn i przejęcie przez nie części zadań Sił Powietrznych bez długotrwałego oczekiwania na opracowanie docelowej wersji samolotu.
Samoloty FA-50 wprowadzono do eksploatacji w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego (BLT) w Mińsku Mazowieckim. Następnie ma je otrzymać 21. BLT w Świdwinie. Wraz z 22. BLT w Malborku wchodzą one w skład 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego z dowództwem w Świdwinie. FA-50 zastąpią w 1. SLT samoloty myśliwskie MiG-29 i myśliwsko-bombowe Su-22. Ponadto skrzydło to zostanie wzmocnione eskadrą wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II, która zostanie rozmieszczona w Świdwinie. Polska zakupiła 32 samoloty F-35 dla dwóch eskadr lotnictwa taktycznego. Druga z nich (ale będzie ona sformowana jako pierwsza) wzmocni 2. SLT z dowództwem w Poznaniu, będzie stacjonować w Łasku i będzie współpracować z 48 maszynami F-16 Jastrząb z 31. BLT w Poznaniu-Krzesinach i 32. BLT w Łasku. Przeszkolenie polskiego personelu na F-35A zainicjowano w ubiegłym roku. W latach 2024-2025 otrzymamy 6 samolotów tego typu, które najpierw zostaną wykorzystane do szkolenia polskiego personelu latającego i technicznego w Stanach Zjednoczonych. F-35A dotrą do Polski w 2026 r., a cały proces dostaw ma zostać zakończony w 2030 r.
Trwa wdrażanie do służby 5 średnich samolotów transportowych Lockheed C-130H Hercules, na podstawie umowy podpisanej przez MON z Amerykanami w 2021 r. W grudniu ub.r. przybył do 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu trzeci transportowiec C-130H. Będzie on jednak pierwszym wdrożonym do służby na dniach, ponieważ egzemplarze dostarczone w lipcu i październiku 2022 r. po przylocie skierowano na remont okresowy do WZL nr 2 w Bydgoszczy. Jeden z nich wkrótce ma zostać wdrożony do służby w powidzkiej bazie. Przez pewien czas starsze C-130E i nowsze C-130H będą wykorzystywane wspólnie, następnie w miarę utraty resursu C-130E będą wycofywane. Pięć C-130H i jeden C-130E razem z 16 lekkimi samolotami transportowymi C-295M dadzą Siłom Zbrojnym RP potrzebne możliwości przewozowe.
Jeśli chodzi o śmigłowce to ubiegły rok bez wątpienia należał do zakładów WSK PZL-Świdnik, które Wojsku Polskiemu dostarczyły pierwsze zakontraktowane AW101 i AW149. 30 października ub.r. w bazie 7. dywizjonu lotniczego w Nowym Glinniku (25. Brygada Kawalerii Powietrznej) miało miejsce uroczyste przyjęcie na stan 2 spośród 32 zakontraktowanych w 2022 r. śmigłowców wsparcia pola walki AW149. Maszyny pomyślnie przeszły testy potwierdzające spełnienie wymagań określonych przez Siły Zbrojne RP. Przeprowadzono do tego czasu również cykl szkoleń pierwszej grupy personelu latającego i technicznego. Dostawa ma zostać zrealizowana w latach 2023-2029. Na 2024 r. założono przekazanie sześciu AW149, ale pierwszy z nich wojsko otrzymało już 15 grudnia ub.r., czyli na kilka miesięcy przed terminem. Zastępują one śmigłowce W-3 Sokół.
8 grudnia ub.r. w Darłowie odbyła się uroczystość przekazania Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej trzech śmigłowców AW101 (czwarta maszyna ma dołączyć wkrótce). Kontrakt na ich pozyskanie został podpisany w 2019 r., mają one przejąć zadania realizowane przez śmigłowce Mi-14. W zgodnej opinii ekspertów Polska kupiła maszyny unikatowe. Łączą one w sobie cechy śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych oraz do prowadzenia misji ratowniczych w warunkach bojowych i skomplikowanych akcji w czasie pokoju. Do poszczególnych zadań można je przysposobić, montując i demontując określone moduły. Cztery AW101 nie wystarczą do wykonania zadań postawionych przed BL MW, dlatego istnieje pilna potrzeba zwiększenia zamówienia o kolejne cztery egzemplarze. Ponadto od sierpnia ub.r. trwa dialog mający na celu doprowadzenie do podpisania kontraktu na 22 śmigłowce transportowe AW101, które miałyby umożliwić przezbrojenie w nowy sprzęt 1. dywizjonu lotniczego w Leźnicy Wielkiej (25. Brygada Kawalerii Powietrznej), który obecnie wykorzystuje Mi-8 i Mi-17.
Dwa z czterech zamówionych w 2021 r. śmigłowców wielozadaniowych PZL Mielec S-70i Black Hawk zostały 29 listopada ub.r. przekazane Siłom Zbrojnym RP. Służyć będą w Wojskach Specjalnych, które teraz dysponują sześcioma S-70i Black Hawk. Cztery egzemplarze zamówiono w 2019 r. i cztery w 2021 r. Również z zakładami PZL Mielec prowadzony jest dialog, który ma doprowadzić do zakupu 32 śmigłowców S-70i Black Hawk dla Wojsk Aeromobilnych (dla nowej jednostki tworzonej od podstaw).
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu