Turbośmigłowe samoloty szkolno-treningowe PZL-130 Orlik stanowią wyposażenie 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Są one przeznaczone do podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Według obowiązującej koncepcji szkolenia podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, kandydaci na pilotów bojowych rozpoczynający loty na PZL-130 powinni dysponować nalotem nie mniejszym niż 115 godzin, zdobytym w aeroklubach oraz Akademickim Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Przed przejściem na samoloty turbośmigłowe podchorążowie dysponują już uprawnieniami PPL oraz IR. Szkolenie podstawowe realizowane przez 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego obejmuje około 130 godzin lotów na samolotach turbośmigłowych oraz 70 godzin szkolenia na odrzutowcach; kolejnym etapem jest trwające ponad 40 godzin lotu szkolenie zaawansowane.
W październiku 2018 r. miną 34 lata od oblotu PZL-130 Orlik (12 października 1984 r.) w pierwotnej wersji z silnikiem tłokowym oraz 24 lata od dostarczenia użytkownikowi pierwszych PZL-130TB z turbośmigłowym zespołem napędowym. Konstrukcja przeszła w tym czasie długi proces modernizacji i podstawowa odmiana TC-II (nazywana również TC-II Garmin) przypomina pierwsze tłokowe Orliki jedynie ogólnym układem płatowca. Eksploatowany obecnie przez Siły Powietrzne wariant wzbił się po raz pierwszy w powietrze 8 października 2003 r. Pierwsze 16 egzemplarzy przebudowano na podstawie umowy z PZL Warszawa-Okęcie S.A. zawartej w 2010 r. (wartość 148,547 mln zł; ostatni zmodernizowany samolot przekazano użytkownikowi 23 września 2013 r.).
Zgodnie z warunkami kontraktu podpisanego z Ministerstwem Obrony Narodowej, PZL Warszawa-Okęcie S.A. wykona głęboką modernizację konstrukcji i awioniki na 12 samolotach PZL-130TC-I, a następnie przekaże je do eksploatacji de facto jako nowe maszyny (z zerowym nalotem). Prace rozpoczną się natychmiast i wszystkie 12 samolotów wróci ponownie do służby w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu w okresie od kwietnia 2019 do października 2020 r., z przyszłym resursem 12 tys. godzin (40 lat eksploatacji).
Dwuetapowy pakiet prac obejmuje najpierw zabudowę nowego skrzydła, usterzenia, silnika i śmigła, a następnie całkowite zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki nowoczesnymi układami. Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, co skutkuje znacznymi oszczędnościami w kosztach operacyjnych. Podpisano również dodatkową umowę na opracowanie symulatora lotu Orlik dla Sił Powietrznych, który uzupełni pakiet wymaganych pomocy instruktażowych.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu