W 2005 r., po doświadczeniach z wojen w Iraku i w Afganistanie, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (DoD, Department of Defense) przychylił się do wniosku dowództw Wojsk Lądowych (US Army) i Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps) oraz Dowództwa Operacji Specjalnych (United States Special Operations Command, SOCOM), i podjął decyzję o uruchomieniu programu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV), czyli opracowania i wdrożenia pojazdów wielozadaniowych, które miały zastąpić w służbie we wszystkich rodzajach amerykańskich sił zbrojnych użytkowane od 1983 r. samochody HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Prawdziwe konie robocze, wykorzystywane do różnorodnych zadań – od „taksówek” do przewozu lotników na terenie baz lotniczych po opancerzone i silnie uzbrojone do bezpośredniego wsparcia działań na pierwszej linii – zakupione w liczbie ponad 200 000 egzemplarzy, nie licząc zamówień zagranicznych.
Dekadę później, w 2015 r., pierwszy kontrakt na wyprodukowanie prawie 17 000 pojazdów JLTV (dokładnie 16 901), o wartości 6,75 mld USD, zawarła amerykańska firma Oshkosh Defense. Pierwszych siedem samochodów z partii próbnej przekazała US Army we wrześniu 2016 r., a pełnoskalowa produkcja pojazdu została uruchomiona w 2019 r. Łączne potrzeby US Army, US Marine Corps, US Air Force i US Navy oficjalnie określano w 2020 r. na ponad 67 000 JLTV i pojazdów na ich bazie.
Choć o wartym potencjalnie kilkanaście miliardów dolarów programie JLTV wie chyba każdy branżowy specjalista, a wozy te zakupiło i wdrożyło do służby już kilku odbiorców poza Stanami Zjednoczonymi (Czarnogóra, Słowenia i Litwa), a w 2020 r. kontrakty na ich dostawę podpisały Belgia i Brazylia, to już nie jest powszechną wiedzą, że kluczowe elementy wpływające na zapewnienie bezpieczeństwa załodze i pasażerom JLTV – czyli jego pancerne szyby, dostarcza izraelska firma OSG.
Istniejąca od 1979 r. firma OSG (Oran Safety Glass), mająca swą główną siedzibę w kibucu Cowa w Dystrykcie Jerozolimy, to obecnie jeden ze światowych liderów nie tylko w dziedzinie produkcji szkła pancernego do zastosowań militarnych i cywilnych, ale także specjalistycznych szyb do pojazdów szynowych, jak również szkła architektonicznego.
O jakości produktów OSG najlepiej świadczy fakt, że firma ta jest obecnie największym dostawcą szyb pancernych do Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Powołała w tym celu spółkę Oran Safety Glass Inc. w Emporia w stanie Wirginia. OSG dostarcza dziś aż 42% tego typu produktów do wszystkich produkowanych dla amerykańskiego wojska pojazdów. Na przestrzeni ostatniej dekady spółka OSG dostarczyła szyby pancerne aż do 30 000 różnego typu wozów zamówionych przez DoD. W najbliższych latach tylko dla programu JLTV wyprodukuje kolejne dziesiątki tysięcy kompletów.
Jednak na rynku amerykańskim, choć kluczowym, świat się bynajmniej nie kończy. Po szyby pancerne firmy OSG sięgają niemal wszystkie liczące się koncerny i firmy obronno-samochodowe z Europy. Znajdziemy je w pojazdach i wozach bojowych, w tym czołgach, produkowanych przez: niemieckie przedsiębiorstwa Rheinmetall AG, Krauss-Maffei Wegmann i Daimler, tureckiego Otokar Otomotiv czy francuskie Thales i Renault Trucks.
Po wyroby OSG sięgają również liczący się producenci aut o zwiększonym poziomie ochrony i pancernych kabin/kapsuł do nich, tacy jak: Plasan (Izrael), Mahindra (Indie), Cambli (Kanada), ACS Armoured Car Systems (Niemcy). Rekomendacja amerykańskiego DoD w tym zakresie, który wpisał OSG na listę polecanych i certyfikowanych dostawców, ma tutaj niebagatelne znaczenie.
Niedawno specjaliści z OSG zaprezentowali nowy typ szyb pancernych z serii ADI® – Ultra Long Lasting Transparent Armor Technology. Jak podkreślają przedstawiciele izraelskiej firmy, szyby pancerne w pojazdach wojskowych są stale narażone na wyjątkowo trudne warunki polowe, w tym duże wahania temperatury, skoki wilgotności czy wpływ środków chemicznych (np. do mycia czy dekontaminacji). Wszystkie te czynniki mają niebagatelny, negatywny wpływ na szyby pancerne, a konkretnie na okres ich użytkowania. Szyby pancerne pod wpływem wyżej wymienionych czynników rozwarstwiają się i stopniowo stają się bezużyteczne z powodu utraty przejrzystości.
Inżynierowie z OSG podjęli się wyzwania znaczącego wydłużenia cyklu życia szyb pancernych i osiągnęli sukces. Szyby z serii ADI® – Ultra Long Lasting Transparent Armor Technology w porównaniu z konkurencyjnymi wyrobami ze szkła i poliwęglanu znacznie dłużej zachowują przezroczystość i właściwości ochronne.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu