Zaloguj

Modernizacja Polemikí Aeroporía

Zagrożenie ze strony Turcji powoduje, że Grecy podjęli ważne decyzje o wznowieniu modernizacji sił zbrojnych. Jednym z kluczowych jej elementów jest modernizacja części F-16C/D do standardu F-16V.

Zagrożenie ze strony Turcji powoduje, że Grecy podjęli ważne decyzje o wznowieniu modernizacji sił zbrojnych. Jednym z kluczowych jej elementów jest modernizacja części F-16C/D do standardu F-16V.

Zawarty 25 stycznia kontrakt na zakup 18 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Rafale we Francji to bynajmniej nie jedyny element szeroko zakrojonego planu modernizacji sprzętu Polemikí Aeroporía. Grecja, pomimo kryzysu gospodarczego, została zmuszona potrzebami operacyjnymi i rozwojem sytuacji politycznej w regionie do szybkiej realizacji programu rozwoju zdolności bojowych lotnictwa wojskowego. Skłania ją do tego przede wszystkim konflikt z Turcją, który ostatnio zaczyna eskalować po odkryciu złóż gazu ziemnego i ropy naftowej na Morzu Egejskim, a turecka postawa powoduje rosnące zaniepokojenie nie tylko w Atenach.

Umowa na zakup francuskich Rafale (patrz artykuł w tym samym numerze WiT) to nie jedyne ważne wydarzenie ubiegłego miesiąca dla Polemikí Aeroporía (Greckie Siły Powietrzne). Kilka dni wcześniej, 17 stycznia, w bazie lotniczej Tanagra oblatano pierwszy egzemplarz samolotu Lockheed Martin F-16C, który przeszedł modernizację do standardu F-16V. Maszyna, nosząca numer taktyczny 005, została dostarczona do Grecji w 2009 r. w standardzie Block 52+ Advanced i była dotąd eksploatowana w 335. eskadrze 116. Skrzydła Bojowego z bazy Araxos.

Okolicznościowe zdjęcie z „Tiger Meet 2018”. Wówczas greckie F-16 i Rafale na jednym zdjęciu to wyłącznie kurtuazja. Niedługo tego typu zdjęcia będą dla Sił Powietrznych Grecji codziennością.

Okolicznościowe zdjęcie z „Tiger Meet 2018”. Wówczas greckie F-16 i Rafale na jednym zdjęciu to wyłącznie kurtuazja. Niedługo tego typu zdjęcia będą dla Sił Powietrznych Grecji codziennością.

Modernizacja F-16C/D i Mirage 2000-5 Mk2

Proces modernizacji pierwszej maszyny, który był realizowany w zakładach Hellenic Aerospace Industries w Tanagra, rozpoczął się w styczniu 2020 r. Dziewiczy lot trwał 61 minut, a za sterami samolotu zasiadał fabryczny pilot korporacji Lockheed Martin. Na przestrzeni kolejnych dni maszyna wykonała loty próbne o łącznym czasie 10 godzin, po których otrzymała certyfikat umożliwiający jej przebazowanie do Stanów Zjednoczonych. Docelowym lotniskiem stało się Fort Worth w Teksasie, gdzie grecki F-16V wylądował 16 lutego. Tu Lockheed Martin zrealizuje cykl poszerzonych badań odbiorczych pod nadzorem formalnego kontrahenta, którym jest Departament Obrony Stanów Zjednoczonych.

Jak dotąd Grecja jest jedynym europejskim państwem, które zdecydowało się na modernizację MLU części eksploatowanych samolotów rodziny F-16 do standardu F-16V. Pierwsze F-16C i D dostarczono Polemikí Aeroporía w 1989 r. Na mocy kilku umów, zawartych pomiędzy 1987 a 2005 r., ze Stanów Zjednoczonych Ameryki dostarczono łącznie 170 takich maszyn (34/6 Block 30, 32/8 Block 50, 40/20 Block 52 i 20/10 Block 52+ Advanced). Na mocy umowy międzyrządowej z 2018 r., Grecja zdecydowała się na głęboką modernizację 84 egzemplarzy późniejszych serii produkcyjnych (Block 50/52/52+ Advanced), dostarczonych w latach 1997–2010. Jej wartości publicznie nie podano, ale nieoficjalnie mówi się o ok. 1,5 mld USD. Formalna umowa na realizację modernizacji pomiędzy Departamentem Obrony oraz korporacją Lockheed Martin została zawarta 20 grudnia 2018 r. i miała wartość 997 mln USD. Prace mają zakończyć się wraz z dostawą ostatniej maszyny w czerwcu 2027 r. Co ważne, Grecy wywalczyli możliwość prowadzenia części prac płatowcowych i mechanicznych w zakładach Hellenic Aerospace Industries w Tanagrze. Są one certyfikowanym centrum serwisowym samolotów rodziny F-16.

Modernizacja greckich F-16C/D pozwoli na doprowadzenie ich potencjału bojowego i interoperacyjności z samolotami F-35 do standardu fabrycznie nowych Block 70/72. Najprawdopodobniej starsze Block 30 (dostawa w latach 1989–1990, w linii pozostaje ok. 30) będą wykorzystywane do treningu operacyjnego. Nie można wykluczyć ich ograniczonej modernizacji z wykorzystaniem, wciąż użytecznych, urządzeń zdemontowanych podczas przebudowy z nowszych samolotów.

Nie należy zapominać także o drugim programie modernizacyjnym, który obejmuje kolejny typ wielozadaniowego samolotu bojowego Polemikí Aeroporía. 23 grudnia 2019 r. podpisano serię umów pomiędzy Ministerstwem Obrony Grecji i Dassault Aviation, Safran Military Engines oraz Thalesem dotyczących modernizacji maszyn Mirage 2000-5 Mk2. Chodzi o 23 egzemplarze, z których 15 zostało zamówionych przez rząd w Atenach w sierpniu 2000 r. jako fabrycznie nowych, a 10 powstało poprzez zmodernizowanie Mirage’y 2000EGM/BGM. Cały projekt ma wartość 260 mln EUR i powinien zostać zrealizowany w ciągu siedmiu lat. Zgodnie z doniesieniami greckiego resortu obrony, specjaliści z Francji mają prowadzić w Grecji modernizację wyposażenia maszyn i ich jednostek napędowych. Dodatkowo umowa obejmuje także wsparcie eksploatacji samolotów. Mirage 2000-5 Mk2 są ważnym element komponentu uderzeniowego Polemikí Aeroporía – wraz z nimi zakupiono bowiem 56 pocisków manewrujących MBDA SCALP-EG. Jeśli chodzi o walkę powietrzną zostały dostosowane do przenoszenia pocisków MBDA MICA i wyposażone w stacje radiolokacyjne RDY-2, uznawane za lepsze od amerykańskich odpowiedników montowanych w F-16 Block 52.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc