Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

AMPV jako pojazd dowodzenia i kontroli pojazdami bezzałogowymi

US Army rozpoczęła testy transportera AMPV C2 dostosowanego do zarządzania pojazdami bezzałogowymi na polu walki. Na zdjęciu „zwykły” wóz C2. Fot. BAE Systems

8 lipca US Army poinformowały o rozpoczęciu testów dwóch wielozadaniowych gąsienicowych transporterów opancerzonych AMPV w konfiguracji wozu dowodzenia i kontroli pojazdów bezzałogowych.

Nowa odmiana jednej z zasadniczej wersji AMPV ‒ C2 (dowodzenia i kontroli) ‒ jest kolejnym testowanym przez US Army pojazdem zintegrowanym z wyposażeniem służącym do realizacji zadań kontroli nad lądowymi pojazdami bezzałogowymi. Pierwszy taki wóz powstał na bazie transportera kołowego Stryker. W przyszłości jako kolejna platforma rozważany jest lekki pojazd taktyczny JLTV. Wydaje się, że jest to o tyle słuszne, że posiadanie przez US Army trzech platform służących do sterowania i zarządzania pojazdami bezzałogowymi odpowiada trzem zasadniczym rodzajom brygadowych zespołów bojowych w jej składzie. Są to odpowiednio zespoły: pancerny (ABCT – ta formacja ma w wyposażeniu m.in. AMPV, choć wciąż nie zastąpiły one wszystkich M113), Strykerów (SBCT) i piechoty (kilka typów, m.in. „zwyczajny” IBCT” – ich zasadniczym pojazdem są JLTV). Testowe plutony, określane mianem RAS (Robotic and Autonomous System, pol. system zrobotyzowany i autonomiczny) składa się z czterech pojazdów bezzałogowych (Robotic Combat Vehicle – docelowo występować mają trzy kategorie pojazdu, lekki RCV-L, średni RCV-M i ciężki RCV-H, wszystkie w kilku odmianach zadaniowych) i dwóch pojazdów dowodzenia i kontroli. Według US Army, pojazdy bezzałogowe, nawet stosunkowo proste „roboty-muły”, wymagają nadal przynajmniej nadzoru ze strony żołnierzy, a najlepiej sprawdzają się mobilne stanowiska sterowania umieszczone we wnętrzu pojazdu.  Obecnie w ramach RAS testowana jest formacja złożona ze Strykera i dwóch pojazdów bezzałogowych, a więc niejako jest to pół RAS. Testy odbywają się w centrum szkoleniowym w Fort Irwin w stanie Kalifornia. Jednym z kluczowych elementów testów jest sprawdzenie możliwości zakłócenia łączności wóz załogowy-wóz bezzałogowy (i odporności systemu łączności na zakłócenia), innym – badanie sposobów na wydłużenie zasięgu łączności.

Na przeszkodzie rozwojowi nowych rozwiązań mogą stanąć problemy budżetowe. Kongres może być niechętny finansowaniu programu składającego się w istocie z wielu równolegle realizowanych mniejszych programów, realizowanych w różnym tempie. Zarówno AMPV, jak i Stryker w nowych odmianach mają wykorzystywać m.in. system LASSO (Low Altitude Stalking and Strike Ordnance, jeden z rodzajów amunicji krążącej) oraz bezzałogowce rozpoznawcze różnych rodzajów (w tym na uwięzi).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc