19 marca koncern Airbus poinformował o dostarczeniu niemieckim siłom zbrojnym siódmego i jednocześnie ostatniego śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego H145 przeznaczonego do pełnienia roli ratowniczej.
Umowa na zakup siedmiu wiropłatów wraz z pakietem wsparcia logistycznego została podpisana w grudniu 2018 roku. H145 zastąpiły w linii obecnie eksploatowane Bell UH-1D Iroquois i stacjonują w trzech bazach lotniczych pełniąc dyżury w krajowym systemie ratownictwa medycznego. Była to druga transza H145 zamówionych dla Ministerstwa Obrony Republiki Federalnej Niemiec - wcześniej zakupiono 15 egzemplarzy, które skonfigurowano jako maszyny wsparcia sił specjalnych.
Najprawdopodobniej nie będą to ostatnie śmigłowce tego typu w niemieckich siłach zbrojnych, w lutym ubiegłego roku Ministerstwo Obrony tego kraju poinformowało, że docelowe zapotrzebowanie na wielozadaniowe śmigłowce H145 wynosi 60 sztuk. Obok zadań poszukiwawczo-ratowniczych oraz wsparcia sił specjalnych mają być kupowane w odmianach szkolno-treningowych oraz wsparcia pola walki (jako uzupełnienie dla bojowych Airbus Tiger).
Koncern Airbus od wielu lat promuje wielozadaniowe śmigłowce H145 do zastosowań wojskowych. Obecnie kończy proces certyfikacji militarnej dla nowej wersji wiropłata, która charakteryzuje się zastosowaniem pięciołopatowego wirnika nośnego. Pierwsze egzemplarze (w konfiguracji cywilnej) dostarczono operatorom w ubiegłym roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu