Podczas odbywającego się w Bangalore salonu lotniczego Aero India prywatny koncern przemysłowy Tata poinformował o planach budowy wojskowego samolotu rozpoznawczego na bazie samolotu dyspozycyjnego. Firma zakupiła prawa do niemieckiej konstrukcji Grob G180 SPn.
Oblatany w 2005 r. bizjet miał masę startową 6300 kg był napędzany dwoma silnikami turboodrzutowymi Williams FJ44 oraz zabierał na pokład pilota i do 9 pasażerów. SPn dysponował zasięgiem w granicach 3500 km, długotrwałością lotu 7 godzin i osiągał pułap 12 500 m. Producent zebrał zamówienia na około 100 takich samolotów. Zbudowano cztery prototypy, z których jeden rozbito w trakcie prób. Wysokie koszty dopracowania konstrukcji przyczyniły się do bankructwa firmy Grob Aerospace pod koniec 2008 r.
Oddział Tata zajmujący się produkcją wojskową i lotniczą (TASL, Tata Advanced Systems) zamierza dostosować samolot SPn do zadań rozpoznania radioelektronicznego i obrazowego (ISR) oraz dozoru granic państwowych. Prototyp ma powstać w ciągu kilku miesięcy na bazie jednego z zachowanych płatowców, który zostanie wyposażony w produkowane lokalnie systemy radioelektroniczne i optoelektroniczne. Jeżeli przebudowany samolot zostanie zamówiony przez Indian Air Force, będzie to pierwsza konstrukcja lotnicza prywatnej indyjskiej firmy zakupiona przez siły zbrojne tego kraju.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu