29 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Lockheed Martin umowy w sprawie realizacji usługi wsparcia eksploatacji wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Fighting Falcon klientów eksportowych.
Umowa ma wartość 64,3 mln USD i w całości obejmuje usługi eksportowe w ramach procedury FMS. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków, 17,1 mln USD - całość usług ma zostać zrealizowana do końca 2028 r. W jej ramach specjaliści Lockheed Martin mają realizować rozwój, testy i integrację nowego oprogramowania systemu informatycznego JMPS (Joint Mission Planning System) dla klientów eksportowych - Słowacji, Bułgarii, Tajwanu, Maroka, Grecji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Bahrajnu, Chile, Kolumbii, Chorwacji, Egiptu, Indii, Indonezji, Jordanii, Republiki Korei, Omanu, Pakistanu, Filipin, Polski, Rumunii, Singapuru, Słowenii i Tajlandii.
Co ciekawe, powyższa lista obejmuje także potencjalnych użytkowników samolotów rodziny F-16 Fighting Falcon - Kolumbię, Chorwację, Indie, Filipiny, Słowenię. Może to wskazywać kierunki działań eksportowych – poza Słowenią, od dłuższego czasu, pozostałe państwa znajdują się na tzw. krótkiej liście potencjalnych klientów. Pierwszym z nich, który ma ogłosić formalne decyzje o wyborze nowego wielozadaniowego samolotu bojowego ma być Chorwacja, gdzie fabrycznie nowe F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72 rywalizują z Saab JAS-39C/D Gripen, Dassault Rafale (używane) oraz F-16C/D Fighting Falcon Block 30 (używane).
Komunikat Departamentu Obrony nie precyzuje (choćby procentowo) ile będzie kosztować wkład Polski. Jak wiadomo, Siły Powietrzne eksploatują 48 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Jastrząb (Block 52+ Advanced).
System JMPS, który został zaprojektowany przez konsorcjum firm składające się z BAE Systems, Lockheed Martin, Northrop Grumman, Boeing, DCS Corporation oraz Tybrin Corporation, służy do pełnego planowania misji samolotów wojskowych. Kompleksowe dane można później przetransferować do centralnego komputera misji każdego statku powietrznego uczestniczącego w danej misji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Co do naszych F-16 najważniejsze o czym wiedzą nawet posłowie Lewicy to MLU, pełna interoperacyjność naszych
3 eskadr F-16 i 2 przyszłych F-35 plus jakieś Harpie Szpony to obraz lotnictwa które ma jakiś potencjał i wartość.
Warto także zapewnić sobie lepszą dostępność części zamiennych i zorganizować większe zapasy najczęściej zużywanych materiałów eksploatacyjnych tak aby zwiększyć jeszcze procentowo przeciętną liczbę myśliwców w gotowości operacyjnej.