26 stycznia izraelska firma Elbit Systems ogłosiła podpisanie umowy z nieujawnionym odbiorcą z regionu Azji i Pacyfiku na dostawę czołgów lekkich Sabrah. Choć komunikat tego nie precyzuje wprost, chodzi z pewnością o Filipiny. W ostatnim czasie to temu państwu oferowano czołg Sabrah i to w filipińskich mediach pojawiła się informacja o wyborze tego właśnie wozu w programie dla Wojsk Lądowych Republiki Filipin.
Umowa ma wartość ok. 172 mln USD, a czas realizacji kontraktu wyniesie trzy lata. Firma nie podaje, ile wozów zostanie dostarczonych za tę kwotę, ani tego, czy nabywca wybrał czołg na podwoziu gąsienicowym (GDELS ASCOD 2), czy kołowym (GDELS/Excalibur Army Pandur II 8×8). Pierwotnie bowiem Departament Obrony Narodowej Filipin zamierzał nabyć obydwie kategorie wozów ‒ klasyczne czołgi lekkie i kołowe wozy wsparcia ogniowego. Zgodnie z dostępnymi informacjami, oferta izraelska (właściwie izraelsko-amerykańsko-europejska – Elbit Systems występuje jako dostawca systemu wieżowego, integrator i oferent, GDELS dostarcza podwozie) pokonała oferty: Hanwha Defense K21-105 (Republika Korei), PT Pindad Harimau (Indonezja) i Otokar Arma 105 (Turcja; jedyny kołowy konkurent).
Sabrah właściwie nie jest czołgiem, ale systemem wieżowym, który można zintegrować na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. W wersji gąsienicowej (cięższej) podwozie stanowi platforma gąsienicowa ASCOD 2 produkcji General Dynamics European Land Systems, w drugiej – kołowy transporter opancerzony Pandur II 8×8, także produkcji GDELS (choć prawdopodobnie możliwe byłoby zastosowanie wieży Elbit Systems także na innych podwoziach kołowych i gąsienicowych o odpowiednich parametrach). Dwuosobowa wieża jest uzbrojona w 105 mm armatę L/52 produkcji firmy Elbit Systems Land i sprzężony z nią 7,62 mm km.
Zapas amunicji do armaty wynosi 36 nabojów, w tym 12 w zmechanizowanym magazynie automatu ładowania i 24 w kadłubie. Szybkostrzelność to 6 strz./min. Zapas amunicji do km to 500 nabojów w wieży i 1500 w kadłubie. Opcjonalnie wieżę można uzbroić w dwie-cztery wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych. Napędy wieży są w pełni elektryczne, a uzbrojenie jest stabilizowane w obu płaszczyznach. W skład cyfrowego systemu kierowania ogniem wchodzi panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy z kanałami: dziennym (wykrycie standardowego celu NATO na dystansie do 12 000 m, rozpoznanie do 8000 m i identyfikację do 4000 m), nocnym (o osiągach tożsamych z dziennym) i dalmierzem laserowym (o zakresie pomiaru 80 do 7000 m) oraz czujniki meteorologiczne. Kanał dzienny przyrządu panoramicznego wyposażono w autotracker. Wieżę można opancerzyć do poziomu 4 wg STANAG 4569A. Bezpieczeństwo wozu i załogi zwiększają wyrzutnie granatów dymnych kal. 76 mm, rozmieszczone po bokach wieży w blokach po cztery (łącznie osiem). Czołg z systemem wieżowym Sabrah może być wyposażony w bogaty zestaw dodatkowych systemów, zależnie od potrzeb i zasobności portfela zamawiającego: BMS, system obserwacji dookólnej Iron Vision, aktywny system ochrony pojazdu klasy hard-kill Iron Fist, system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie, system ochrony przed bronią masowego rażenia itd.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dlaczego u nas nie przyjął się wóz wsparcia ogniowego?
A u nas Andersa uwalono i nikt nie odpowiedział za to karnie a konstrukcja miała potencjał i doświadczenie z jego produkcji byłoby bezcenne także w opracowaniu nowego MBT.