15 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych upublicznił zdjęcie wielozadaniowego samolotu bojowego Boeing F/A-18E Super Hornet wykonane w czasie tegorocznych prób związanych z możliwością startu maszyny z pokładu lotniskowca wyposażonego w rampę startową ski jump.
Pierwsze loty, wykonane w sierpniu tego roku, były realizowane w ośrodku doświadczalnym lotnictwa morskiego mieszczącym się w bazie Patuxent River w stanie Maryland. Prace są realizowane ze względu na działania marketingowe w Indiach – lotnictwo morskie tego kraju chce zakupić dużą partię (około 60) wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji zachodniej zdolnych do operacji z pokładów lotniskowców. Obecnie w linii znajduje się Vikramaditya (dawny ciężki krążownik lotniczy Admirał Goroszkow kupiony przez Indie 20 stycznia 2004 roku i po przebudowie wcielony do służby 16 listopada 2013 roku), a w budowie Vikrant (zamówiony w stoczni Cochin Shipyard w 2004 roku, obecnie jednostka znajduje się na etapie pierwszych prób na uwięzi, jego grupa lotnicza ma składać się z około 25 wielozadaniowych samolotów bojowych) – oba są przystosowane do współpracy z lotnictwem w ramach koncepcji STOBAR (start ze wspomaganiem ski jump, a lądowanie z użyciem lin hamujących). Obecnie grupa lotnicza lotniskowca Vikramaditya składa się z samolotów MiG-29K (do 25 sztuk), w dwóch transzach zakupiono 45 egzemplarzy, jednak flotę trapią problemy techniczne, które ograniczają poziom gotowości (do tego należy doliczyć liczne wypadki, tylko w tym roku Indie straciły dwa egzemplarze).
Poza próbami Boeing i US Navy przeprowadziły przynajmniej jeden pokaz praktyczny dla delegacji Ministerstwa Obrony Indii, który miał przekonać tamtejszych decydentów o możliwościach amerykańskiej konstrukcji. Jest ona jedną z dwóch rozpatrywanych przez rząd. Konkurentem Boeinga jest Dassault z samolotem Rafale M, eksploatowanym przez francuskie lotnictwo morskie. Według części informacji, decyzja o wyborze dostawcy ma zapaść w pierwszej połowie 2021 r.
Obok zapotrzebowania lotnictwa morskiego Indii, F/A-18E/F Super Hornet jest także promowany dla Sił Powietrznych tego kraju, które poszukują dostawcy 114 wielozadaniowych samolotów bojowych. W tym przypadku Stany Zjednoczone oferują m.in. możliwość utworzenia w Indiach linii montażu ostatecznego.
Boeing we współpracy z administracją federalną Stanów Zjednoczonych prowadzi działania marketingowe w Indiach. Oferta koncernu obejmuje samoloty w obecnie produkowanej konfiguracji Block III, które cechują się pięcioma kluczowymi zmianami: nową aranżacją kabiny pilotów, gdzie zainstalowano wielofunkcyjne monitory o przekątnej 10x19 cala, centralnym komputerem misji nowej generacji, systemem łączności satelitarnej, możliwością montażu konforemnych zbiorników paliwa i zwiększeniem żywotności struktury do 10 tys. godzin. Tylko dla US Navy zaplanowano zakup 72 fabrycznie nowych F/A-18E/F Super Hornet Block III.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Super Hornet Block III, poza USA nie ma poważnej konkurencji jeżeli chodzi o samoloty pokładowe.