8 grudnia miłośnicy lotnictwa we Włoszech oraz Brazylii upublicznili zdjęcia samolotów wojskowych, które są przygotowywane do lotów dostawczych do użytkownika - w obu przypadkach maszyny nie mają jawnych znaków przynależności państwowej, jednak wszystko na to wskazuje, że trafią do sił zbrojnych Turkmenistanu.
W przypadku Brazylii mowa o parze turbośmigłowcych samolotów szkolno-bojowych Embraer EMB-314 Super Tucano. Samoloty zostały sfotografowane na lotnisku São José dos Campos przygotowane do lotu dostawczego z tymczasowymi rejestracjami PT-ZHI oraz PT-ZHJ. Według źródeł południowoamerykańskich odbiorcą będzie Turkmenistan, który zamówił “pewną liczbę” maszyn tego typu (nieoficjalnie mowa o sześciu egzemplarzach). Wiadomo, że w czerwcu 2019 roku miał miejsce cykl pokazów fabrycznego samolotu na terenie Turkmenistanu (najprawdopodobniej jego obecność była powiązana z prezentacją na paryskim Salonie Lotniczym i Kosmicznym).
W przypadku potwierdzenia, Turkmenistan stanie się pierwszym państwem byłego ZSRR, który zakupił brazylijskie samoloty szkolno-bojowe zdobywające cały czas popularność na świecie. W regionie centralnej Azji są już eksploatowane przez lotnictwo wojskowe Afganistanu.
Tego samego dnia we Włoszech upubliczniono zdjęcie lekkiego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan w docelowym malowaniu, jednak bez naniesionych znaków przynależności państwowej. Także w tym przypadku, analizując choćby zewnętrzną powłokę malarską, można wysnuć wniosek, że odbiorcą samolotu będzie Turkmenistan. Wiadomo, że Leonardo zaprezentował swoje wyroby władzom w Turkmenistanie (w połowie 2018 roku), a w maju bieżącego roku rząd we Włoszech upublicznił raport eksportu broni – w przypadku wymienionego państwa wiadomo, że licencja eksportowa opiewała na kwotę 446 mln euro i obejmowała także statki powietrzne. Od kilku miesięcy Turkmenistan jest wymieniany jako odbiorca sześciu samolotów M-346 Master, ale być może obok nich zamówiono także nieznaną liczbę C-27J Spartan. Oficjalnie jedynym klientem na Spartany jest Zambia, zamówiła dwa egzemplarze, jednak C-27J należące do tego państwa noszą szare malowanie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Bardziej niezależny Turkmenistan to zawsze dobra wiadomość mniej imperialnych wpływów FR, to lepszy, bardziej wolny świat.