14 października koncern Airbus poinformował o dwóch sukcesach, które są związane z programem kosmicznym prowadzonym przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA).
W ramach pierwszego z nich ESA wybrała Airbusa jako jednego z dwóch głównych uczestników projektu EL3 (European Large Logistic Lander) - w ramach fazy studyjnej Airbus ma opracować koncepcję lądownika zdolnego do dostarczenia na Księżyc ładunku o masie do 1,7 tony. Pierwsze loty doświadczalne pojazdu mają rozpocząć się w drugiej połowie lat 20. bieżącego wieku, a misje rozpoczną się w kolejnej dekadzie (zaplanowano od trzech do pięciu misji). Dzięki projektowi EL3 ESA ma udzielić wsparcia międzynarodowej inicjatywie dotyczącej podboju i eksploracji Księżyca, który jednocześnie ma być przygotowaniem do późniejszego odkrywania Marsa.
Pojazd EL3 ma być wynoszony w przestrzeń kosmiczną przy pomocy rakiet nośnych Ariane 6. W pracach Airbus planuje wykorzystać doświadczenia z budowy i eksploatacji statków zaopatrzeniowych ATV, które służyły do zaopatrywania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS. Prace będzie koordynować zespół z centrum kosmicznego w Bremie, a do współpracy zaangażowane zostaną ośrodki z Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Poza tym do udziału zaproszono siedem innych firm z siedmiu państw na terenie Europy.
Drugą ważną kosmiczną informacją był wybór Airbusa przez ESA w projekcie budowy i wysłania w przestrzeń kosmiczną sondy badawczej ERO. Jej zadaniem jest dotarcie na Marsa, pobranie próbek i powrót z nimi na Ziemię. Będzie to pierwsza tego typu misja w historii badań Czerwonej Planety. Projekt jest realizowany w kooperacji z amerykańską agencją NASA. Airbus będzie odpowiadać za zaprojektowanie i wyprodukowanie pojazdu SFR, który pobierze próbki na Marsie oraz systemu ich przekazania pomiędzy SFR i modułem startowym, który wniesie je w przestrzeń kosmiczną.
Według obecnego harmonogramu, sonda ma wystartować z Gujany Francuskiej w 2026 roku i trwać przez okres pięciu lat.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu