6 sierpnia na stronach Sejmu opublikowano interpelację posłów Konrada Berkowicza oraz Michała Urbaniaka w sprawie okrętów Marynarki Wojennej. Pytania, skierowane do Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotyczyły przede wszystkim stanu okrętów podwodnych typu Kobben.
Obaj posłowie, w swojej interpelacji, zwrócili się do obu ministerstw z sześcioma pytaniami. Obejmowały one następujące kwestie: Czy remont na ORP Bielik obejmował także przystosowanie okrętu do funkcji muzeum poprzez instalacje muzealnych tablic informacyjnych dotyczących historii okrętu, jak i jego wyposażenia? Czy remont obejmował także przystosowanie okrętu do potrzeb niepełnosprawnych zwiedzających? Czy korzystanie z okrętów klasy Kobben jest zgodne z zasadami BHP i nie zagraża bezpieczeństwu załogi? Czy w przypadku okrętów klasy Kobben ich wartość muzealna nie przewyższa wartości bojowej? Czy nie uważa Pan, że dobrym pomysłem na promocję Polski na arenie międzynarodowej byłby rejs jednego z okrętów klasy Kobben dookoła świata lub chociaż trasą ucieczki z Tallina okrętu ORP Orzeł? Czy ministerstwo ma plan włączenia polskich okrętów, których wiek często przekracza 50 lat, do kolekcji muzeów związanych z Marynarką Wojenną? Pytanie tyczy się okrętów takich jak na przykład ORP Flaming oraz ORP Czajka.
Obecnie Marynarka Wojenna eksploatuje trzy okręty podwodne – ORP Orzeł (znajdujący się w ciągłym remoncie od czerwca 2014 roku) oraz dwa okręty typu Kobben (ORP Bielik oraz ORP Sęp). Według planów, w ciągu najbliższych miesięcy można spodziewać się zawarcia umowy ze Szwecją w sprawie zakupu przynajmniej jednego używanego okrętu podwodnego typu Södermanland.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu