15 czerwca w Kilonii, niemiecki koncern tkMS, światowy lider w dziedzinie projektowania i budowy konwencjonalnych okrętów podwodnych, zaprezentował efekt niemal trzyletnich prac nad wielkogabarytową, modułową platformą podwodną.
Pojazd ten o nazwie roboczej MUM (Modifiable Underwater Mothership), a właściwie jego demonstrator technologii, powstał w ramach programu realizowanego pod auspicjami i wspieranego finansowo przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii Niemiec (BMWi - Bundesministerium für Wirtschaft und Energie). Prace te z kolei realizowano we współpracy ze znanymi firmami (m.in. z : Atlas Elektronik, EvoLogics) oraz ośrodkami naukowo-badawczymi (Uniwersytet w Rostoku, Politechnika w Berlinie oraz Towarzystwo Fraunhofera). Swój wkład mieli także pracownicy i specjaliści z Niemieckiej Agencji Kosmicznej. MUM jest bezzałogową konstrukcją, która dzięki modułowości konstrukcji będzie mogła zostać dostosowana do realizacji szerokiego spektrum zadań na rzecz cywilnego przemysłu morskiego.
Do przykładowych misji, o których wspomniano podczas poprzedzającej pokaz prezentacji, należą: transport różnego rodzaju ładunków w tym na rzecz przemysłu naftowego oraz rozbudowy ferm wiatrowych a także eksploracja akwenów morskich o utrudnionym dostępie jak np. skute lodami rejony Oceanu Arktycznego. Pojazd napędzany będzie silnikami elektrycznymi dla których podstawowym źródłem energii będą ogniwa paliwowe (w których konstrukcji i implementacji na platformach podwodnych tkMS ma bardzo duże doświadczenie), zapasowym źródłem zasilania mają być z kolei akumulatory Litowo-Jonowe (LiB). Pojazd ma rozpocząć działalność operacyjną już w 2024 roku.
(Marcin Chała) | Foto: tkMS |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu