3 kwietnia Boeing poinformował o dostarczeniu siłom zbrojnym Holandii pierwszego egzemplarza ciężkiego śmigłowca transportowego CH-47F Chinook zamówionego w ramach II fazy programu modernizacji parku sprzętowego.
Łącznie, na mocy umowy zawartej z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych, który formalnie reprezentował rząd Holandii poprzez procedurę FMS, Boeing dostarczy czternaście CH-47F Chinook wyposażonych w zmodernizowaną kabinę pilotów CAAS. Powyższy zakup pozwoli na wycofanie z eksploatacji dotychczas eksploatowanych CH-47D Chinook. Dodatkowo umowa obejmuje modernizację wyposażenia kabiny pilotów w sześciu już dostarczonych wcześniej CH-47F (w latach 2010-11) – pozwoli to na ujednolicenie parku sprzętowego. Dostawy, według planów, mają zakończyć się pod koniec 2021 roku.
Holandia jest jednym z kilku państw NATO, które zdecydowały się na zakup Boeing CH-47F Chinook. Obecnie wiropłaty tej wersji służą w Stanach Zjednoczonych, Holandii, Kanadzie, Włoszech (zmontowane na licencji w zakładach koncernu Leonardo), Turcji oraz Wielkiej Brytanii. W bieżącym roku do powyższej listy dołączy Hiszpania, która zdecydowała się na przebudowę do nowego standardu posiadanych CH-47D Chinook.
Początek dostaw kolejnych CH-47F Chinook do Holandii to rzadki (ostatnio) pozytywny sygnał dla Boeinga i programu CH-47F. Ze względu na epidemię wirusa CoVir-19 producent podjął decyzję o zamknięciu linii montażowej w Filadelfii na okres dwóch tygodni. Najprawdopodobniej późniejsze wznowienie będzie elementem restrukturyzacji, gdyż brak nowych zamówień spowoduje ograniczenie tempa do osiemnastu sztuk rocznie. Ekonomiczny sens tego rozwiązania będzie wymagał zwolnień i ograniczenia czasu pracy do jednej ośmiogodzinnej zmiany przez pięć dni w tygodniu – to zaś umożliwi utrzymanie linii montażowej przynajmniej do końca 2025 roku.
Obecnie Boeing na decyzję Wielkiej Brytanii, która otrzymała od rządu Stanów Zjednoczonych umowę LoA w sprawie sprzedaży szesnastu egzemplarzy CH-47F ER. Dodatkowo dziesięć sztuk mogą kupić Zjednoczone Emiraty Arabskie. Ważnym sygnałem na przyszłość będą decyzje Izraela oraz Republiki Federalnej Niemiec, gdzie CH-47F Chinook rywalizuje z CH-53K King Stallion o zamówienia na łączną liczbę około 80 sztuk (60 w Niemczech oraz 20 w Izraelu). Dodatkowo niewielką liczbę planuje zakupić Francja.
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu