12 kwietnia w stoczni PT PAL w Surabai odbyła się uroczystość wodowania okrętu podwodnego KRI Alugoro, pierwszej jednostki tej klasy zmontowanej przez indonezyjski przemysł stoczniowy.
Jest to trzeci okręt typu Nagapasa, , czyli eksportowej wersji południowokoreańskiej serii Chang Bogo, będącej z kolei licencyjną kopią niemieckiego typu 209/1400. Trzy takie jednostki zostały zamówione przez władze w Dżakarcie w południowokoreańskim koncernie Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Dwie pierwsze zbudowała stocznia DSME w Okpo w Republice Korei i przekazała zamawiającemu w sierpniu 2017 oraz kwietniu 2018. Trzecia jednostka, na mocy umowy o transferze technologii, powstała już w Indonezji z pakietów materiałowych przygotowanych przez DSME. Podpisanie kontraktu w Indonezji, to pierwszy sukces południowokoreańskiego przemysłu stoczniowego dotycząc eksportu okrętów podwodnych. Ponadto jest to pierwszy przypadek reeksportu jednostek tej klasy, po tym jak ich producent sam pozyskał technologię ich budowy w kraju trzecim – w tym przypadku była to Republika Federalna Niemiec.
Jednocześnie, 12 kwietnia, władze Indonezji poinformowały o podpisaniu nowego kontraktu z południowokoreańską agencją zamówień wojskowych DAPA w sprawie zamówienia trzech kolejnych okrętów typu Chang Bogo (209/1400). Obecnie brak informacji o szczegółach porozumienia oraz miejscu budowy jednostek, wiadomo iż ma wartość około 1 mld USD. Dzięki niemu Indonezja będzie dysponować ośmioma okrętami podwodnymi. Poza wymienioną szóstką typu 209/1400 w linii pozostają dwa typu Cakra, czyli starszej odmiany 209/1300, zbudowane na początku lat 80. w niemieckiej stoczni HDW w Kilonii i poddane remontowi oraz modernizacji w Republice Korei w latach 2004-2006 i 2009-2012.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Indonezji |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu