2 marca władze federalne Stanów Zjednoczonych opublikowały nowe dane dotyczące programu EDA (Excess Defense Articles), dotyczącego eksportu używanego sprzętu i uzbrojenia, które zostało wycofane z użycia w siłach zbrojnych tego kraju – potwierdzają los części C-145A Skytruck.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, władze Estonii oraz Kenii zgodziły się na przyjęcie oferty Stanów Zjednoczonych odnośnie bezpłatnego transferu zbudowanych w zakładach PZL Mielec lekkich samolotów transportowych C-145A Skytruck. Kenijczycy podpisali dokumenty 27 maja zeszłego roku, dzięki czemu do Afryki trafią trzy maszyny. Estończycy podjęli decyzję o przejęciu dwóch samolotów 3 marca zeszłego roku.
Poza dwoma powyższymi krajami, Amerykanie przesłali ofertę przekazania C-145A Skytruck także do Nepalu oraz Kostaryki. Dotychczas władze tych państw nie podjęły decyzji odnośnie przejęcia bądź odrzucenia daru.
Stany Zjednoczone zakupiły łącznie szesnaście M-28 Skytruck, które otrzymały wojskowe oznaczenie C-145A. Jeden z nich został rozbity w czasie realizacji zadań w Afganistanie, kadłub został później przetransportowany do Stanów Zjednoczonych i jest wykorzystywany do szkolenia i treningu procedur awaryjnych na jednym z lotnisk wojskowych. Pozostałe są sukcesywnie wycofywane ze służby i oferowane sojusznikom.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu