Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Niemcy podzielą zakup następcy Tornad?

9 stycznia media niemieckie poinformowały, że według części analiz ekspertów, Berlin może rozdzielić zamówienie na następcę odrzutowych samolotów bojowych Panavia Tornado na dwa typy maszyn nowego pokolenia.

Wyżsi oficerowie Luftwaffe wskazują, że pożądanym następcą dla Tornad, jest ich zdaniem amerykański Lockheed Martin F-35 Lightning II, natomiast decydenci Ministerstwa Obrony stawiają na dalsze zakupy Eurofighter Typhoon. Czynniki operacyjne mogą spowodować, że obie strony mogą stanąć przed kompromisowym rozwiązaniem połączenia zakupu obu typów.

Powodem tego kroku jest fakt, że niemieckie Tornada należą co europejskiego elementu NATO przeznaczonego do realizacji uderzeń lotniczych z wykorzystaniem grawitacyjnych bomb atomowych B61, zapewnianych w momencie wybuchu wojny przez Stany Zjednoczone. W przypadku dalszej realizacji powyższej roli przez Luftwaffe, potrzebny będzie nowy nosiciel – obecnie Typhoon nie jest zintegrowany z rodziną B61, a koszty integracji mogą pochłonąć około 400 mln dolarów. Dodatkowo strona amerykańska musiałaby zapoznać się z rozwiązaniami technicznymi Typhoona, których nie chcą ujawnić Europejczycy. Dodatkowo proces integracji może zająć kilka lat, co opóźni osiągnięcie gotowości operacyjnej przez jednostki Luftwaffe przygotowanie do współdziałania z B61.

Powyższy krok może spowodować, że Berlin może (politycznie) zdecydować się na podzielenie zamówienia na dwie konstrukcje. W ramach utrzymania linii montażowej Typhoona w Niemczech, pozyskać kolejną partię, co odsunie widmo zamknięcia montażu i zwolnień pracowników. Dodatkowo, w ramach realizacji zobowiązań sojuszniczych, Niemcy mogą zakupić niewielką partię Lockheed Martin F-35 Lightning II. Powyższa opcja, jednoczesna eksploatacja obu wymienionych typów, nie byłaby niczym niezwykłym – tą drogą idą już Brytyjczycy oraz Włosi, a najprawdopodobniej wkrótce dołączą także Hiszpanie.

Wybór następcy Tornad może nastąpić w ciągu najbliższych dwóch lat, co ma związek z kalendarzem eksploatacji – ostatnie samoloty powyższego typu mają zakończyć służbę w barwach Luftwaffe w 2030 roku. A wdrożenie pierwszych następców ma rozpocząć się w 2025.

(ŁP) Foto: Lockheed Martin
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc