Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Piranha następcą Fenneka?

Według nieoficjalnych doniesień, niemiecki przetarg na następcę pojazdu rozpoznawczego LGS Fennek wygrała firma General Dynamics European Land Systems i jej transporter opancerzony Piranha V 6×6. Na zdjęciu duński transporter wersji 8×8, odmiana 6×6 nie była dotąd prezentowana publicznie. Fot. Ministerstwo Obrony Królestwa Danii

7 października portal internetowy „Hartpunkt” poinformował, że postępowanie na następcę pojazdu rozpoznawczego LGS Fennek dla Bundeswehry wygrała firma General Dynamics European Land Systems, oferująca pojazd Piranha 6×6.

Należy podkreślić, że są to informacje nieoficjalne, a komunikatu Federalnego Urzędu ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr; BAAINBw) w tej sprawie jeszcze nie opublikowano. Jeżeli te doniesienia się potwierdzą, to właśnie GDELS dostarczy Wojskom Lądowym Republiki Federalnej Niemiec (Heer) kołowy opancerzony pojazd rozpoznawczy nowej generacji (Spähfahrzeug Next Generation, SpähFz NG). Na zawarcie umowy przyjdzie poczekać, aż zakończą się procedury odwoławcze (wg doniesień „Hartpunkt”, GDELS miał wygrać z KNDS Deutschland, oferującą transporter Patria 6×6 w ramach międzynarodowego programu CAVS, a także z Rheinmetall AG z pojazdem Fuchs Evolution), a Komisja Budżetowa Bundestagu zatwierdzi program finansowania. W ramach programu Korsak Bundeswehra zamierza zakupić do 254 takich pojazdów. W pierwszym etapie zamówione zostaną 92, z czego dwa posłużą do testów. Ewentualny zwycięzca postępowania musi je dostarczyć bardzo szybko, bo już w 2026 r. Kolejnych 90 wozów powinno zostać przekazanych w latach 2027‒2028. Opcjonalnie przewiduje się dostawę 162 kolejnych pojazdów seryjnych, zatem łącznie Bundeswehra może otrzymać 252 seryjne Korsaki (najwyraźniej nie przewiduje się doprowadzenia prototypów do docelowego standardu).

Pewne ryzyko generuje… sam jakoby zwycięski pojazd. Ma to być bowiem wóz Piranha V, w teorii dobrze już znany (zamówiony m.in. przez duńskie Hæren), ale w odmianie 6×6, która dotychczas nie miała swojej publicznej premiery. Można zakładać, że z racji wymogu pływalności będzie to wóz stosunkowo lekki (do 22‒24 t?), mniejszy (z krótszym kadłubem) od wersji 8×8 oraz stosunkowo lekko opancerzony. Uzbrojenie pojazdu stanowić ma 25 mm armata napędowa, a bezpieczeństwo załogi i pojazdu ma być wspomagane przez wyrzutnie granatów dymnych, załoga ma też mieć do dyspozycji system zarządzania polem walki D-LBO. Armata, zapewne Rheinmetall KBA, wg niemieckich mediów, ma być zamontowana w wieży słoweńskiej firmy Valhalla Turrets, podobnej do wieży GSD zastosowanej na prototypie pojazdu aeromobilnego LuWa. Uzbrojenie przeciwpancerne nie zostało przewidziane. Głównym narzędziem pracy załogi ma być bogaty zestaw czujników: optoelektronicznych, optycznych, akustycznych i umożliwiających rozpoznanie w widmie elektromagnetycznym.

Jako ciekawostkę warto wskazać, że „dawcy” nazw obydwu pojazdów rozpoznawczych – używanego przez Bundeswehrę obecnie i jego następcy – to różne gatunki lisów. Fenek (Vulpes zerda) to niewielki (do 1,5 kg) lis występujący na pustynnych terenach Afryki Północnej i Półwyspu Arabskiego, z kolei korsak (Vulpes corsac; po polsku także jako lis stepowy) to nieco większy (do 6 kg) drapieżnik występujący na euroazjatyckim Wielkim Stepie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc