24 czerwca Główny Zarząd Wywiadowczy Ministerstwa Obrony Ukrainy (HUR, Hołownoho uprawlinnia rozwidky Ministerstwa oborony Ukrajiny) oficjalnie potwierdził przyjęcie do wyposażenia pierwszych kutrów szturmowych szwedzkiego typu Stridsbåt 90H(alv) znanych też jako CB90.
Pozyskanie trzech pierwszych kutrów typu CB 90, o wartości ok. 165 mln UAH, możliwe było dzięki niemal półrocznym negocjacjom realizowanym przez międzynarodową grupę Metinvest oraz organizację Steel Front, założoną przez ukraińskiego miliardera Rinata Łeonidowycza Achmetowa. Ukraina w bieżącym roku ma otrzymać łącznie 13 jednostek tego typu, przy czym trzy kutry pochodzić będą z Holandii (o przekazaniu łącznie 25 łodzi motorowych różnej wielkości, w tym wspomnianych już CB90, poinformował w dniu 1 marca bieżącego roku premier Holandii), a kolejne 10 pochodzić będzie już ze Szwedzkich zapasów (będą to najnowsze jednostki w zmodyfikowanej wersji HSM, oficjalnie rząd Szwecji potwierdził tą darowiznę 20 lutego bieżącego roku, https://zbiam.pl/szwedzkie-kutry-bojowe-dla-ukrainy).
Stridsbåty zaprojektowane i budowane są przez, należącą do szwedzkiego koncernu Saab, stocznię N. Sundin Dockstavarvet AB zlokalizowaną w miejscowości Docksta w gminie Kramfors nad Zatoką Botnicką. Pierwsze jednostki przekazano siłom morskim Szwecji (Marinen) w 1991 roku i do chwili obecnej wyprodukowano ok. 300 kutrów, które eksploatowane są (poza Szwecją) także w: Grecji, Malezji, Meksyku, Norwegii, Peru oraz Stanach Zjednoczonych. Stridsbåty zostały zaprojektowane tak, by móc wykonywać ostre manewry przy wysokich prędkościach marszowych, a także zatrzymywać się z prędkości 40 węzłów do zera na bardzo krótkim dystansie (ok. 2,5 długości, czyli niecałe 40 m).
Wykonany ze stopów aluminium typu SS 144140 kadłub legitymuje się wymiarami 15,9 x 3,8 x 0,8 m, przy czym wysokość od stępki do topu masztu wynosi z kolei 5 m. Masa pustej jednostki wynosi ok 13 300 kg, podczas gdy wyporność pełna sięga 20 500 kg. Napęd stanowią dwa turbodoładowane silniki wysokoprężne Scania DSI14 V8 o mocy po 460 kW, które zasilają dwa sterowalne pędniki wodnostrumieniowe KaMeWa FF-Jet 450. Konfiguracja taka umożliwia rozpędzenie tych niewielkich jednostek do prędkości 40 węzłów w czasie nieprzekraczającym 35 sekund od zatrzymania. Liczący z kolei 2250 litrów zbiornik paliwa umożliwia przebycie do 240 Mm z prędkością 20 węzłów.
Uzbrojenie stanowią wielkokalibrowe karabiny maszynowe Browning M2HB kal. 12,7 mm (w Szwecji uzbrojenie to znane jest pod nazwą Kulspruta 88 - Ksp 88). Przy czym jeden umieszczony jest w obrotnicy w linii symetrii, zaraz za sterówką, a dwa kolejne na stanowiskach burtowych wyposażonych w maski przeciwodłamkowe. Na znajdujących się na pokładzie rufowym torach minowych transportować można miny morskie (do czterech) lub sześć bomb głębinowych. Wewnątrz stosunkowo przestronnej kabiny desantowej można przetransportować do 21 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub zamiennie do 4,5 ton ładunku.
Warto zwrócić uwagę, że nowe ukraińskie jednostki przekazane zostały bez uzbrojenia. Zanim jednostki przekazano stronie ukraińskiej otrzymały one jednolite szare malowanie oraz zainstalowano komercyjny radar nawigacyjny japońskiej firmy Furuno, najprawdopodobniej typu DRS4DL+. Zastąpił on, instalowany na szwedzkich jednostkach radar PNM-858. Na Morzu Czarnym Ukraińskie Stridsbåty będą mogły spotkać się ze swoimi rosyjskimi klonami tj. kutrami proj. 03160 Raptor (https://zbiam.pl/lekcja-z-ukrainy-rosjanie-dozbrajaja-raptory) oraz proj. 02510 (BK 16, https://zbiam.pl/rosja-flota-baltycka-ma-nowe-kutry-dla-elity-sil-specjalnych).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu