12 marca przeprowadzono pierwsze w historii strzelanie z wyrzutni VLS typu Roketsan MİDLAS (Milli Dikey Atım Lançer Sistemi), zainstalowanej na pokładzie okrętu. Próby przeprowadzono w oparciu o fregatę Istanbul (F 515) typu İSTİF, jedynego póki co nosiciela tego systemu w siłach morskich Turcji (TDK, Türk Deniz Kuvvetleri),
W trakcie opisywanych prób, z prawo burtowego modułu, wystrzelono pojedynczy pocisk przeznaczony do zwalczania środków napadu powietrznego Hisar-D RF (morska odmiana pocisku Hisar-O Turcja: postępy programów przeciwlotniczych Hisar-A+ i Hisar-O+ [WIDEO]/ZBiAM.pl). Przedsięwzięcie to pozwoliło także sprawdzić poprawność działania nie tylko samego uzbrojenia ale i wszystkich systemów pokładowych wykorzystywanych w trakcie strzelania w tym między innymi: podstawowy system radiolokacyjny którym jest pracujący w paśmie G (4-6) trójwspółrzędny radar Aselsan Hazar, radiolokacyjny system kierowania ogniem AKREP (AKR-D Block B-1/2) a także systemu dowodzenia Havelsan Advent. Była to także okazja do przetestowania systemów i procedur bezpieczeństwa.
W chwili oddania strzału na pomoście dowodzenia znajdowali się wysoko postawieni przedstawiciele tureckiego ministerstwa obrony oraz przemysłu obronnego w tym: dowódca TDK admirał Ercüment Tatlıoğlu, przewodniczący (Prof. Dr. Haluk Görgün) oraz wice przewodniczący (Hüseyin Avşar oraz Gökhan Uçar) tureckiego podsekretariatu przemysłu obronnego (SSB, Savunma Sanayii Başkanlığı) a także prezesi największych tureckich koncernów zbrojeniowych Havelsan (Dr. Mehmet Akif Nacar), Aselsan (Ahmet Akyol) oraz Roketsan (Murat İkin). Na tak ważnym wydarzeniu nie mogło także zabraknąć prezesa koncernu stoczniowego STM Özgür Güleryüz.
System Hisar-D RF umożliwia niszczenie szeroko pojętych środków napadu powietrznego w odległości do 13,5 Mm i pułapie maksymalnym do 10 km. W odróżnieniu od wersji oznaczonych literami Alfa (A) oraz Oscar (O), wyposażonych w układ naprowadzania IIR (Imaging Infra Red), odmiana RF posiada radiolokacyjny układ naprowadzania.
Budowę fregaty Istanbul (F 515), zainicjowano w stoczni Istanbul Shipyard 19 stycznia 2017 roku, a położenie stępki odbyło się 3 lipca tego samego roku. Okręt na wodę zszedł po nieco ponad czterech lat prac, 23 stycznia 2021 roku. Do służby z kolei wprowadzono go po przeprowadzeniu zakrojonych na szeroką skalę prób zdawczo – odbiorczych 19 stycznia bieżącego roku (Turecka Marynarka Wojenna wzbogaciła się o cztery nowe jednostki/ZBiAM.pl).
Istanbul legitymuje się wypornością pełną 3000 ton przy wymiarach kadłuba 113,2x14,4x4,05 m. Napęd skonfigurowany został w układzie CODAG z dwoma silnikami wysokoprężnymi MTU 20V4000 M93L oraz turbiną gazową General Electric LM2500. Prędkość maksymalna przekracza 29 węzłów. Przy prędkości ekonomicznej 14 węzłów zasięg wynosi z kolei ok. 5700 Mm. Uzbrojenie artyleryjskie składa się z pojedynczej 76 mm/62 armaty Leonardo SR, przy czym seryjne jednostki otrzymają już produkowaną lokalnie armatę MKE (Makine Kimya Endüstrisi) 76/62 mm Milli Deniz Topu. Pozostałe uzbrojenie stanowią dwa ośmiokomorowe moduły VLS MIDLAS, 16 kierowanych pocisków przeciwokrętowych (kpp) Roketsan Atmaca Block 1.
Fregaty typu Istif są pierwszymi, budowanymi dla Turcji, nosicielami najnowszego dwulufowego systemu obrony bezpośredniej Aselsan Gökdenizkal kal. 35 mm. Obronę przed niewielkimi jednostkami nawodnymi w bezpośredniej bliskości okrętu zapewnią dwa zdalnie sterowane stanowiska uzbrojenia Aselsan STOP kal. 25 mm. Zwalczanie okrętów podwodnych realizowane jest z wykorzystaniem śmigłowca pokładowego (Lockheed Martin S-70B) lub torped (Mk 46 Mod 5 lub Mk 54) wystrzeliwanych z dwóch podwójnych wyrzutni kal. 324 mm. Załoga liczyć będzie 123 osoby.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu