Ustawa o budżecie Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych na rok fiskalny 2024 wyraża zgodę na wycofanie tylko części samolotów z puli zgłoszonej przez siły powietrzne (USAF).
13 grudnia br. ostateczny wersja, tzw. kompromisowej ustawy o budżecie obronnym (NDAA – National Defense Authorization Act) została przegłosowana przez Senat, a dzień później przez Izbę Reprezentantów. Kongres zatwierdził planowane przez USAF na rok fiskalny 2024 r. wycofanie ze służby 57 samolotów myśliwskich F-15C/D Eagle oraz 42 samolotów szturmowych A-10C Thunderbolt II. Decyzja ta zmniejszy posiadaną przez USAF flotę myśliwców F-15C/D do 92 egzemplarzy, a flotę szturmowców A-10C do 218. Wycofywanie obydwu typów samolotów ma zostać zrealizowane w latach fiskalnych 2024–2028.
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych postulowały też o wycofanie 119 z 218 posiadanych samolotów myśliwsko-bombowych F-15E Strike Eagle. Według ogłoszonego w lipcu 2023 r. planu, USAF chciały pozostawić w służbie 99 młodszych egzemplarzy F-15E wyposażonych w nowsze silniki Pratt & Whitney F100-PW-229. Do wycofania przeznaczono starsze egzemplarze posiadające silniki F100-PW-220. Ustawodawcy zgodzili się jednakże na wycofanie do roku 2029 tylko 68 F-15E.
Plany sił powietrznych dotyczące stopniowego wycofania 125 najstarszych myśliwców F-16C/D Viper zostały również chwilowo zawieszone. Ustawa zobowiązuje USAF do przedstawienia szczegółowego raportu dotyczącego całkowitych kosztów wszystkich modernizacji i modyfikacji przeznaczonych do wycofania F-16 oraz przewidywanej struktury lotnictwa myśliwskiego w kolejnych latach. Siły powietrzne mają na to czas do 1 kwietnia 2024 r. Jeśli nie zdołają uzasadnić potrzeby wycofania myśliwców F-16, legislatorzy mogą zablokować ich wycofanie w kolejnych latach fiskalnych.
Kongres ponownie nie zgodził się na proponowane przez USAF wycofanie 32 samolotów myśliwskich F-22A Raptor. W 2022 r. siły powietrzne ogłosiły plan całkowitego wycofania ze służby wszystkich 33 posiadanych egzemplarzy F-22A w wersji Block 20. Niezmodernizowane myśliwce Block 20 nie posiadają pełnej zdolności do wykonywania zadań bojowych, tak jak F-22A w wersji Block 30 i 35. Są wykorzystywane do szkolenia oraz w programach testowych. Ich wycofanie pozwoliłoby USAF zaoszczędzić na kosztach eksploatacji około 2,5 miliarda USD w ciągu pięciu lat. Siły powietrzne argumentują, że taniej można by szkolić pilotów F-22A wykorzystując symulatory oraz okresowo egzemplarze liniowe Block 30 i 35. Jednakże to właśnie tutaj legislatorzy upatrują największy problem. Obawiają się, że przeznaczenie części liniowych F-22A na cele szkoleniowe czy testowe może w niebezpieczny sposób zmniejszyć potencjał bojowy floty.
Ustawa NDAA zablokowała również plan USAF dotyczący wycofania ze służby w 2024 r. całej floty 52 odrzutowych samolotów szkolnych typu T-1A Jayhawk. Dyspozycyjne T-1A wykorzystywane są w procesie szkolenia pilotów samolotów transportowych oraz tankowania powietrznego (UPT 2.5 – Undergraduate Pilot Training). Siły powietrzne chcą wycofać T-1A w związku z szerszym planem „uelastycznienia” procesu szkolenia, obejmującym m.in. szersze wykorzystanie symulatorów oraz wdrożenie bardziej zindywidualizowanego sylabusa. Tymczasem legislatorzy obawiają się, że wycofanie T-1A w sytuacji znacznego opóźnienia programu budowy odrzutowych samolotów szkolnych T-7A Red Hawk, może w znacznym stopniu zdegradować możliwości szkoleniowe USAF w kolejnych latach.
Kongres zgodził się na wycofanie w roku fiskalnym 2024 dwóch kolejnych samolotów wczesnego ostrzegania, dowodzenia i kontroli powietrznej typu E-3G Sentry (AWACS). Flota samolotów E-3G zmniejszy się w ten sposób do 16 egzemplarzy. USAF są jednakże zobowiązane do utrzymania tej liczby do czasu rozpoczęcia wdrażania następców E-3G, czyli samolotów E-7A Wedgetail.
Legislatorzy zatwierdzili wycofanie w 2024 r. ostatnich 24 samolotów tankowania powietrznego KC-10A Extender. Jednakże siły powietrzne mają wstrzymać ewentualną dalszą redukcję floty samolotów KC-135R/T Stratotanker, utrzymując ją na poziomie nie mniejszym niż 466 egzemplarzy. Na tej samej zasadzie USAF mogą wycofać jeden egzemplarz (ostatni) bezzałogowego samolotu zwiadowczego RQ-4B Global Hawk Block 30, jednakże zobowiązane są do dalszej eksploatacji dziewięciu nowszych i lepiej wyposażonych RQ-4B Block 40. Ustawa nie ingeruje w plany USAF dotyczące wycofania w 2024 r. 48 samolotów bezzałogowych MQ-9A Reaper (Block 1) oraz 37 śmigłowców ratownictwa bojowego typu HH-60G Pave Hawk.
Jak na razie kongresmani nie zatwierdzili, ogłoszonego przez USAF w marcu 2022 r., planu zmniejszenia puli kupowanych obecnie nowych śmigłowców ratownictwa bojowego HH-60W Jolly Green II ze 113 do 75 egzemplarzy. Zakup ostatnich 20 z zapowiadanych 75 egzemplarzy siły powietrzne sfinansowały w ramach budżetu na rok fiskalny 2023. Brak ostatecznej decyzji w sprawie HH-60W oznacza, że USAF są zobowiązane do podtrzymania linii produkcyjnej budowanych przez firmę Sikorsky śmigłowców w kolejnych latach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu