Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Przedostatni Bujan-M rozpoczął próby państwowe

Mały okręt rakietowy Naro-Fominsk w trakcie holowania do Kronsztadu. Fot. Curious/forums.airbase.ru

25 listopada rosyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało, że na poligonach Floty Bałtyckiej rozpoczęły się próby państwowe małego okrętu rakietowego Naro-Fominsk (595) projektu 21631 Bujan-M.

W ich trakcie załoga okrętu i personel stoczniowy pod nadzorem członków komisji odbiorczej przeprowadzą próby manewrowości i szybkości jednostki. Sprawdzone zostanie działanie wszystkich mechanizmów, układów i systemów ogólnookrętowych. Ponadto planowane są testy uzbrojenia, systemów nawigacji i łączności.

Mały okręt rakietowy Naro-Fominsk jest jedenastą, czyli przedostatnią jednostką proj. 21631 Bujan-M. Powstał on na mocy kontraktu o wartości 27 mld RUB, dotyczącego budowy trzech okrętów tego typu, który został podpisany 7 września 2016 r. podczas moskiewskiej wystawy Armija 2016 przez Ministerstwo Obrony FR i stocznię AO Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo z Zielonodolska (Tatarstan).

Stępki pod budowę tych trzech jednostek, które noszą nazwy Grad, Naro-Fominsk i Stawropol położono odpowiednio 27 kwietnia 2017 r., 23 lutego 2018 r. oraz 12 lipca 2018 r. Początkowo zakładano, że zostaną przekazane odbiorcy w latach 2019-2020. Tak się jednak nie stało. Budowa nowych Bujanów-M notowała bardzo duże opóźnienia, co spowodowane było głównie międzynarodowymi sankcjami wprowadzonymi po aneksji Krymu. Pierwotnie okręty tego typu wyposażone były w cztery niemieckie silniki wysokoprężne MTU 16V4000M90, których dostawy wstrzymane po wejściu w życie tych sankcji pod koniec 2014 r.

Rosjanie próbowali zaradzić tej sytuacji poprzez zastosowanie takiej samej liczby chińskich silników wysokoprężnych CHD622V20, produkowanych przez Henan Diesel Engine Industry Limited, które jednak nie spełniły oczekiwać, ponieważ cechowały się niską jakością i wysoką awaryjnością. Ostatecznie zdecydowano o zastosowaniu dwóch rodzimych silników wysokoprężnych 10D49 produkowanych przez OAO Kołomienskij Zawod z Kołomny. Przedsiębiorstwo to, podobnie jak i inne rosyjskie firmy silnikowe, nie jest zdolne, zaspokoić zwiększonego jeszcze w wyniku sankcji zapotrzebowania na okrętowe silniki napędowe.

Problemy te spowodowały, że Naro-Fominsk został zwodowany dopiero 9 grudnia 2022 r. Natomiast 5 sierpnia br. opuścił on macierzystą stocznię i został przeholowany śródlądowymi drogami wodnymi na Bałtyk, gdzie w oparciu o port w Kronsztadzie od początku października prowadzone były stoczniowe próby morskie. Po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego zasili on, jako czwarta jednostka tego typu 36. brygadę kutrów rakietowych Floty Bałtyckiej bazującą w Bałtyjsku. Według obecnych planów ma to nastąpić do końca bieżącego roku.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc