Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Wstępna gotowość operacyjna bezzałogowców MQ-4C Triton

Samolot bezzałogowy MQ-4C z dywizjonu VUP-19 „Big Red” kołuje po wylądowaniu w bazie Andersen AFB na wyspie Guam; 4 sierpnia 2023 r. Fot. US Navy

W sierpniu br. należące do marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy) morskie bezzałogowe samoloty patrolowo-rozpoznawcze Northrop Grumman MQ-4C Triton wznowiły działania operacyjne z wyspy Guam. Pozwoliło to US Navy na ogłoszenie 14 września wstępnej gotowości operacyjnej dla MQ-4C.

Operujące z Guam samoloty MQ-4C znajdują się na wyposażeniu bezzałogowego dywizjonu patrolowego VUP-19 „Big Red”, który na co dzień stacjonuje w bazie NAS Jacksonville na Florydzie. Ponadto, wydzielony pododdział dywizjonu stacjonuje również w kalifornijskiej bazie marynarki wojennej Point Mugu. Powołany w lutym 2013 r. dywizjon VUP-19 w czerwcu 2018 r. uzyskał wczesną gotowość operacyjną (EOC – Early Operational Capability) dla samolotów MQ-4C. 13 września 2018 r., podczas wykonywania lotu testowego MQ-4C (egzemplarz nr B06) z powodu problemów technicznych musiał lądować przymusowo z wyłączonym silnikiem i nie wysuniętym podwoziem w bazie Point Mugu. Ustalono, że naprawa uszkodzonego samolotu przekroczy kwotę 2 mln USD. W związku z tym US Navy spisała go ze stanu, odzyskując jednakże sporo komponentów awioniki i części.

W styczniu 2020 r. miało miejsce pierwsze przemieszczenie operacyjne do bazy sił powietrznych Andersen AFB na wyspie Guam dwóch MQ-4 z dywizjonu VUP-19. Stacjonujące na Guam samoloty dywizjon VUP-19 podlegają grupie operacyjnej CTF-72 (Commander, Task Force 72). Koordynuje ona wszystkie operacje patrolowo-rozpoznawcze siódmej floty Stanów Zjednoczonych (US 7th Fleet). W okresie od sierpnia do października 2021 r. para bazujących na Guam MQ-4C operowała tymczasowo z japońskiej bazy Misawa. Kolejna relokacja – do bazy lotniczej piechoty morskiej MCAS Iwakuni w Japonii – miała miejsce w okresie od lipca do października 2022 r. Jak przyznaje US Navy relokacje do Japonii w okresie letnim związane są z niekorzystną pogodą jaka w tym czasie panuje na Guam. Częste burze i porywiste wiatry utrudniają prowadzenie operacji przez MQ-4C. US Navy realizuje przebazowania do Japonii w ramach tzw. sezonowego plan relokacyjnego (SRP – Seasonal Relocation Plan). W październiku 2022 r. dywizjon VUP-19 zakończył prowadzenie działań operacyjnych z wyspy Guam. Powrót pododdziału do bazy NAS Jacksonville miał związek z wdrażaniem zmodernizowanego pakietu awioniki w konfiguracji IFC-4 (Integrated Functional Capability 4).

MQ-4C podczas testów pakietu awioniki IFC-4; luty 2022 r. Fot. Northrop Grumman

29 lipca 2021 r. US Navy rozpoczęła testy MQ-4C (egzemplarz nr B8) wyposażonego w pakiet IFC-4. Jest to docelowa konfiguracja awioniki wymagana do osiągnięcia przez MQ-4C wstępnej gotowości operacyjnej (IOC – Initial Operating Capability). Pakiet IFC-4 pozwala MQ-4C na wykonywanie operacji morskiego zwiadu, wywiadu, rozpoznania i wskazywania celów (MISR&T – Maritime Intelligence, Surveillance, Reconnaissance and Targeting), jak również na prowadzenie zwiadu elektronicznego (SIGINT – Signals Intelligence). Dzięki temu MQ-4C będą mogły wesprzeć, a następnie zastąpić flotę załogowych samolotów zwiadu elektronicznego marynarki wojennej typu EP-3E Aries II. W połowie grudnia 2021 r. jeden MQ-4C opuścił wyspę Guam i powrócił do bazy NAS Jacksonville. Przebazowanie to miało związek z modernizacją jego pakietu awioniki z wersji IFC-3 do IFC-4. 1 lutego 2022 r. Northrop Grumman dostarczył US Navy pierwszy seryjny egzemplarz MQ-4C wyposażony w pakiet IFC-4. Do czerwca 2023 r. marynarka odebrała kolejne cztery MQ-4C z pakietem IFC-4.

4 sierpnia 2023 r. pododdział dywizjonu VUP-19 powrócił do bazy Andersen AFB. Marynarka wojenna nie ujawniła ile MQ-4C przyleciało na Guam. Wiadomo, że wszystkie egzemplarze podsiadają pakiety IFC-4. Wznowienie regularnych działań operacyjnych przez pododdział dywizjonu, który wyposażony jest w docelową wersję MQ-4C, pozwolił US Navy na ogłoszenie dla MQ-4C wstępnej gotowości operacyjnej (IOC).

Marynarka wojenna w ostatnich latach zmniejszyła pulę zakupową MQ-4C z 70 do 27 egzemplarzy. Produkcja ostatnich dwóch samolotów została zaplanowana w budżecie na rok fiskalny 2024 r. Spośród 27 MQ-4C pięć to tzw. egzemplarze rozwojowe, a jeden na stałe pełni rolę samolotu testowego. Marynarka nie planuje kupna dodatkowego egzemplarza, który zastąpiłby MQ-4C, który spisany został ze stanu. Po zakończeniu dostaw US Navy będzie więc miała do dyspozycji 20 MQ-4C przeznaczonych do pełnienia zadań operacyjnych. W maju 2023 r. marynarka wojenna ogłosiła, że zmniejszy planowaną liczbę baz w których będą stacjonować MQ-4C z pięciu do trzech. Pierwotnie miały to być bazy: Jacksonville na Florydzie, Whidbey Island w stanie Washington, Sigonella na Sycylii, Guam oraz bliżej nie sprecyzowana baza podlegająca amerykańskiemu dowództwu centralnemu (US Central Command). Jak na razie nie wiadomo, które bazy okażą się docelowe.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc