Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

US Army rezygnują z Abramsów M1A2 SEPv4 na rzecz M1A3

US Army jeszcze długo pozostanie przy obecnych wersjach czołgów rodziny M1A2. Rozwój wersji M1A2 SEPv4 został zarzucony na rzecz opracowania nowej, roboczo oznaczonej M1E3. Na zdjęciu demonstrator AbramsX zaprezentowany przez General Dynamics Land Systems. Fot. General Dynamics

6 września, podczas konferencji Defense News Conference w Arlington w stanie Wirginia, podsekretarz wojsk lądowych Gabe Camarillo zapowiedział rezygnację US Army z czołgów M1A2 SEPv4.

Abrams w obecnej postaci ma już nie nadawać się do dalszego rozwoju bez zwiększania masy i wzrostu obciążenia służb logistycznych. Ma to dotyczyć głównie wersji M1A2 SEPv4, która miałaby być cięższa od obecnie dostarczanej M1A2 SEPv3 (masa bojowa 66,8 t lub ponad 72 tony z aktywnym systemem ochrony pojazdu Trophy i pancerzem dodatkowym). Następcą M1A2 SEPv3 stać się ma M1E3 (po wejściu do służby zapewne jako M1A3), który ma wykorzystywać niektóre rozwiązania znane z już opracowanych wersji, ma być zaprojektowany jako pojazd z otwartą architekturą elektroniczną i wóz lżejszy niż obecnie używane. Jednocześnie czołg, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, miałby zapewniać większe bezpieczeństwo załodze. Ma to związek z nowymi wyzwaniami pola walki, którym obecnie używane warianty Abramsa (i niedoszły M1A2 SEPv4) nie mogą sprostać. Duży wpływ na decyzję US Army o zmianach w planie rozwoju sił pancernych miał mieć gen. bryg. Geoffrey Norman, dyrektor interdyscyplinarnego zespołu do spraw wozów bojowych nowej generacji. Oficer ten przez siedem miesięcy służył na terytorium Polski, gdzie wymieniał doświadczenie z lokalnymi partnerami i z sojusznikami z państw sąsiednich. Podkreśla on, że masa jest obecnie głównym problemem ograniczającym funkcjonalność czołgu jako wozu bojowego.

Nie wiadomo jak dokładnie ma wyglądać M1E3. Wykorzystanie nowych materiałów i przystosowanie od początku do wykorzystania niektórych nowoczesnych rozwiązań (jak aktywny system ochrony pojazdu) mają pomóc w ograniczeniu masy wozu przy jednoczesnym wzroście jego odporności. M1E3 miałby wejść do służby na przełomie lat 20. i 30. Do tego czasu US Army nadal zamawiać będą niewielkie ilości M1A2 SEPv3. Niedoszły M1A2 SEPv4 miał wejść do służby około 2025 r.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc