Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2023: prezentacja systemu Trophy

Na MSPO 2023 Rafael zaprezentował system Trophy. Firma przekazała też nieco nowych informacji na temat rozwijanego od niemal 30 lat urządzenia. Fot. Bartłomiej Kucharski

Podczas MSPO 2023 izraelska spółka Rafael ADS zaprezentowała aktywny system ochrony pojazdów Trophy.

System wystawiono wyłącznie jako makietę na stoisku producenta, choć oprócz tego był obecny również jako element modelu zmodernizowanego czołgu K2. Trophy to obecnie jedyny sprawdzony w boju aktywny system ochrony pojazdu, używany szeroko przez Wojska Lądowe Izraelskich Sił Obronnych na czołgach rodziny Merkawa (na razie Mk4M, ale trwają przygotowania do doposażenia Mk3) i transporterach opancerzonych Namer. System ten jest też dość szeroko eksportowany, został bowiem w znacznych ilościach nabyty przez Stany Zjednoczone Ameryki do czołgów M1A2 Abrams, w mniejszych zaś np. przez Wielką Brytanię (Challenger 3) oraz Republikę Federalną Niemiec (Leopard 2A7A1; Leopardy 2A8, w tym prawdopodobnie także eksportowe, również będą wyposażone w system Trophy). Został również zintegrowany z czołgiem K2NO oferowanym Norwegii. Wg producenta, dotychczas dostarczono ponad 1900 kompletów Trophy do kilku użytkowników. Łączny operacyjny czas pracy wszystkich systemów przekroczyć miał już 1900 godzin. Zdobyte doświadczenie pozwoliło firmie Rafael na doskonalenie Trophy, który stale ewoluuje.

W najnowszej wersji Trophy MV system jest znacząco "odchudzony" (waży ok. 400 kg, w zależności od poziomu ochrony obudowy elementów systemu; dla porównania wersja HV waży 820 kg w konfiguracji dla Merkawy Mk4M), stał się też niejako całym środowiskiem różnych systemów. W najnowszej wersji Trophy może m.in. pełnić funkcję radaru artyleryjskiego, wskazującego kierunek (i, na podstawie trajektorii lotu pocisku, do pewnego stopnia nawet odległość), z którego wystrzelono pocisk, choć nie jest w stanie zwalczać pocisków artyleryjskich. Może za to zwalczać przeciwpancerne pociski kierowane i pociski z granatników przeciwpancernych, które są jednym z najczęściej spotykanych zagrożeń dla czołgów i innych wozów bojowych. W wyniku doświadczeń z Ukrainy przeprowadzono także udany test polegający na zniszczeniu niewielkiego drona, symulującego amunicję krążącą lub dron zrzucający niewielki pocisk (np. granat moździerzowy). Może pracować w "trybie cichym", bez pracy radaru, dzięki czemu wykrycie czołgu używającego Trophy z włączonymi czujnikami elektrooptycznymi jest trudniejsze. Może również wykorzystywać dane pochodzące z innych źródeł, w tym z systemu zarządzania polem walki czy systemu kierowania ogniem. W ograniczonym stopniu może chronić również sąsiednie pojazdy. Dużą zaletą jest również stosunkowo duża łatwość, z jaką można zintegrować Trophy z pojazdami opancerzonymi. Dzięki temu stosowanie Trophy znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa załóg wozów bojowych, na których jest on montowany.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc