Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Problemy podczas testów transportera ARMA 8×8 w Kazachstanie [WIDEO]

Testowany w Kazachstanie turecki kołowy transporter opancerzony ARMA 8×8 niemal zatonął podczas prób. Po zestawieniu z innymi oficjalnymi doniesieniami, stawia to pod znakiem zapytania ewentualny zakup tego pojazdu. Fot. Otokar

25 sierpnia kazachski portal ordu.kz poinformował o znaczących problemach z kołowym transporterem opancerzonym ARMA 8×8, jakie wystąpiły podczas jego testów w Kazachstanie.

Dzień wcześniej, 24 sierpnia, podczas prób mających na celu sprawdzenie zdolności transportera ARMA 8×8 tureckiej firmy Otokar do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, jeden z testowanych pojazdów miał niemal zatonąć. Zgodnie z deklaracją producenta, pokonywanie przeszkód wodnych pływaniem nie ma stanowić problemu dla amfibijnego pojazdu ARMA 8×8. W trakcie sprawdzianu okazało się jednak, że woda zaczęła dostawać się do wnętrza pojazdu. Załodze udało się osadzić go na mieliźnie w pobliżu brzegu, a następnie sprawnie ewakuować się, dzięki czemu nikt nie ucierpiał. Wyciągnięcie transportera na brzeg wymagało jednak ściągnięcia specjalistycznego sprzętu. Test prowadzono w rzece Ili niedaleko Ałmaty, na poligonie brygady desantowo-szturmowej „Bereg”.

Według niepotwierdzonych informacji, Kazachstan miał zadeklarować zakup 834 kołowych transporterów opancerzonych Otokar ARMA 8×8 o wartości ok. 2 trylionów KZT (ok. 4,3 mld USD). Obecnie kazachski resort obrony dementuje tę informację, twierdząc, że „obecnie nie ma porozumienia w sprawie dostawy tureckich pojazdów opancerzonych”, dodając, że ARMA 8×8 to jeden z branych pod uwagę pojazdów, zaś rząd w Astanie rozważa obecnie możliwość zakupu kołowego transportera opancerzonego w układzie 8×8 innego typu.

Testy ARMA 8×8 w Kazachstanie trwają już od 2020 r. W testowanej odmianie turecki transporter został uzbrojony w zdalnie sterowaną wieżę Nefer firmy Aselsan. Jest ona stosunkowo lekka, ma masę poniżej 1550 kg, choć za cenę opancerzenia odpowiadającego tylko poziomowi 2 wg STANAG 4569A. W wieży zamontowano 30 mm armatę automatyczną 2A42 (zapas amunicji 200 naboi) i 7,62 mm km (300 naboi gotowych do użycia plus dodatkowy zapas wewnątrz kadłuba pojazdu). Uzbrojenie może być naprowadzane w pionie w zakresie od -10° do 60°. Wieża prawdopodobnie może być uzbrojona także w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych. Także wieża została specjalnie zmodyfikowana zgodnie z wymaganiami Kazachów, ze szczególnym uwzględnieniem narażeń klimatycznych: lato w Kazachstanie często oznacza temperatury powyżej 30°C w cieniu, zima – również 30°C, ale poniżej zera. Zgodnie z deklaracją producenta, wieża działa poprawnie w zakresie temperatur od -32°C do 55°C. Sam transporter ARMA 8×8 ma maksymalną masę 24 tony, jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 331 kW/450 KM, który rozpędza go na drodze do maksymalnej prędkości 105 km/h. Zasięg wynosi do 700 km. W wersji kołowego bojowego wozu piechoty załoga liczy trzech żołnierzy, zaś desant prawdopodobnie siedem osób.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Problemy podczas testów transportera ARMA 8×8 w Kazachstanie [WIDEO]”

  1. Witam a może głupi komentarz ale czy nie był by konkurencją nasz Rosomak z zssw 30 dla tego czegoś przedstawionego w artykule? taka kwota była by zacna dla naszego przemysłu

  2. A nasz Rosomak to by przepłyną. Szkoda tylko, że mimo iż fajny nie jest na sprzedaż... bo się Finy nie zgodzą.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc