Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) ogłosiły, że 19 sierpnia br. przeprowadziły drugi w tym roku test pocisku hipersonicznego AGM-183A ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon).
Według USAF test dostarczył użyteczne dane dla programu ARRW, jednakże nie ujawniły bliższych szczegółów na jego temat. Realizujące ostatni test dowództwo skrzydła testowego 96th Test Wing nie ujawniło jakie były cele testu, ani czy pocisk trafił w wyznaczony cel. Jest to drugi tegoroczny test pocisku AGM-183A. Poprzedni odbył się 13 marca. Pod koniec marca sekretarz sił powietrznych Frank Kendall ujawnił, że okazał się on nieudany.
Opracowany przez firmę Lockheed Martin pocisk hipersoniczny ARRW posiada konstrukcję dwuczłonową. Składa się on z rakietowego silnika rozpędzająco-napędowego na stały materiał pędny oraz umieszczonego na czubku (w owiewce dziobowej) szybującego pojazdu hipersonicznego typu HGV (Hypersonic Glide Vehicle). Pojazd HGV ma kształt spłaszczonego klina. Nie przenosi materiału wybuchowego, niszczy cel energią kinetyczną. Po osiągnięciu wymaganej prędkości początkowej i po odrzuceniu owiewki dziobowej, pojazd HGV odłącza się od członu rakietowego, po czym kontynuuje samodzielny lot do celu z prędkością nie mniejszą niż Ma=5.
Program testów pocisku AGM-183A rozpoczął się w 2019 roku. 12 czerwca 2019 r. bombowiec B-52H wykonał pierwszy lot z podwieszoną „telemetryczną” wersją pocisku. W 2021 r. odbyły się trzy testy pocisku ARRW – wszystkie nieudane. W kwietniu 2019 r. pocisk nie odłączył się od pylonu B-52H. W lipcu 2019 r. pocisk odłączył się od pylonu, ale nie odpalił silnika rakietowego. 15 grudnia 2019 r. pocisk ponownie nie odłączył się od pylonu bombowca. Dopiero 14 maja 2022 r. odbył się na poligonie morskim u południowych wybrzeży Kalifornii pierwszy w pełni udany test pocisku ARRW. Po separacji od pylonu B-52H i uruchomieniu silnika, pocisk wykonał planowany lot z prędkością około Ma=5. Kolejny test, przeprowadzony 12 lipca 2022 r. ponownie u wybrzeży Kalifornii, również zakończyły się sukcesem. Według USAF był to trzeci test w powietrzu rakietowego systemu napędowego pocisku (BTF – Booster Test Flight). 9 grudnia 2022 r. przeprowadzono pierwszy test kompletnego prototypu pocisku ARRW. Według USAF wszystkie etapy procesu odpalenia pocisku oraz separacji hipersonicznego pojazdu szybującego (HGV) zakończyły się sukcesem.
Jednakże wcześniejsze niepowodzenia znacznie opóźniły program i sprawiły, że USAF nie były w stanie uruchomić procedury zakupu pocisków, którą planowano na lata fiskalne 2022–2023. W budżecie na rok fiskalny 2023 na program zarezerwowano jedynie 114,9 miliona USD. Była to kwota wystarczająca do kontynuowania testów, ale nie wystarczająca do zakupu wstępnej partii pocisków. W marcu 2023 r. podczas prezentacji projektu budżetu na rok fiskalny 2024 r. siły powietrzne ogłosiły, że ostatecznie wygaszają program ARRW. W roku 2023 odbędzie się prawdopodobnie jeszcze jeden z zaplanowanych wcześniej testów w powietrzu. Według USAF program ARRW pozwolił na zebranie danych, które posłużą w innych programach hipersonicznych.
Obecnie USAF nadają większy priorytet rozpoczętemu w roku fiskalnym 2022 programowi budowy hipersonicznego pocisku samosterujcego typu HACM (Hypersonic Attack Cruise Missile). HACM będzie posiadał zintegrowany silnik o napędzie strumieniowym z naddźwiękową komorą spalania (Scramjet) oraz tradycyjną głowicę bojową z materiałem wybuchowym. W roku fiskalnym 2023 program HACM otrzymał dofinansowanie w wysokości 316,9 miliona USD. Pocisk HACM budowany jest przez firmę Raytheon, natomiast silnik ma dostarczyć Northrop Grumman.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu