28 lipca br. kalifornijska baza sił powietrznych Travis AFB odebrała swój pierwszy samolot tankownia powietrznego Boeing KC-46A Pegasus. Tym samym koncern Boeing wznowił zawieszone w marcu 2023 r. dostawy tankowców KC-46A do sił powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF).
W Travis AFB stacjonują dwa dywizjony tankowania powietrznego – 6th ARS oraz 9th ARS. Obydwa podlegają skrzydłu transportowemu 60th AMW. Są to ostatnie jednostki USAF użytkujące samoloty tankowania powietrznego McDonnell Douglas KC-10A Extender. USAF planują, do września 2024 r., całkowite wycofanie ze służby tankowców KC-10A. 22 czerwca br. swój ostatni KC-10A wycofała baza JB McGuire-Dix-Lakehurst w New Jersey. Bazujące w JB McGuire-Dix-Lakehurst dywizjony tankowania powietrznego 2nd ARS oraz 32nd ARS realizują obecnie przezbrojenie na KC-46A. W styczniu 2017 r. USAF ogłosiły decyzję o stacjonowaniu w Travis AFB samolotów KC-46A. Docelowo baza ta ma otrzymać 27 tankowców tego typu. W grudniu 2018 r. w bazie rozpoczęła się budowa nowego, mieszczącego trzy samoloty hangaru dla KC-46A. Warta 136,2 mln USD inwestycja zakończyła się w maju 2023 r. Jak na razie jest to jedyny „dedykowany” hangar dla KC-46A na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.
Egzemplarz, który przyleciał do Travis (20-46081) to drugi z 15 tankowców KC-46A, które zgodnie z kontraktem Boeing ma dostarczyć USAF w bieżącym roku. W marcu 2023 r. Boeing zawiesił dostawy zarówno KC-46A jak również komercyjnego modelu cargo B767-300F. Przerwa w dostawach została spowodowana potrzebą przemalowania i ponownego zakonserwowania niewłaściwie przygotowanych przez podwykonawcę Boeinga zbiorników paliwa, które montowane są w centropłacie zarówno KC-46A jak i B767-300F.
W budżecie na rok fiskalny 2024 siły powietrzne Stanów Zjednoczonych zaplanowały zakup kolejnych 15 egzemplarzy KC-46A. Docelowa flota tankowców KC-46A US Air Force ma liczyć 179 KC-46A. Do tej pory USAF odebrały ponad 50 samolotów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu