Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejne pojazdy Żmija dostarczone do Wojska Polskiego

Fot. plut. Aleksander Perz

20 lipca Agencja Uzbrojenia poinformowała, że do Wojska Polskiego trafiła druga partia pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija. Obejmuje ona 35 egzemplarzy, które zostały dostarczone przez konsorcjum polskich firmy – Polskiego Holdingu Obronnego Sp. z o.o. oraz spółki Concept Sp. z o.o..

Jak wskazuje zamawiający, pojazdy trafiły do jednostek wojskowych rozlokowanych w pobliżu wschodniej granicy państwa. Dostawa jest wynikiem umowy, która została zawarta przez ówczesny Inspektorat Uzbrojenia w dniu 6 września 2017 roku. Łącznie wymienione konsorcjum ma dostarczyć 118 pojazdów tego typu. Pierwsza partia, licząca 25 egzemplarzy, została przekazana 7 grudnia 2021 roku – wówczas dostawy trafiły do 2. Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego, 9. Warmińskiego Pułku Rozpoznawczego oraz do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.

Pojazdy dalekiego rozpoznania Żmija są przeznaczone do prowadzenia rozpoznania przez pododdziały wojsk rozpoznawczych w ugrupowaniu przeciwnika na głębokości do 150 km, zwalczania celów lekko opancerzonych i nisko lecących celów powietrznych oraz do wsparcia ogniowego żołnierzy prowadzących rozpoznanie piesze. Pojazdy zapewniają możliwość dynamicznego przemieszczania się zarówno po drogach jak i w trudnym terenie, o każdej porze doby, w różnych warunkach klimatycznych oraz są przystosowane do transportu drogą powietrzną z wykorzystaniem śmigłowców (na zawieszeniu zewnętrznym) i samolotów transportowych, z których mogą być desantowane metodą spadochronową. Pojazdy zapewniają autonomiczną i długoterminową realizację zadań rozpoznawczych przez załogę w oderwaniu od wojsk własnych i posiadają możliwość transportu zapasu środków zaopatrzenia, a ich konstrukcja umożliwia montaż różnych typów uzbrojenia strzeleckiego.

Żmije wykonane zostały w oparciu o zmodyfikowane podwozie samochodu Mitsubishi L200, posiadają silnik wysokoprężny o mocy 180 KM z maksymalnym momentem obrotowym 430 Nm oraz zostały wyposażone w 6-biegową manualną skrzynię biegów i skrzynię rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego, realizującą jeden z czterech trybów pracy: 4x2, 4x4, 4x4 zblokowany i 4x4 ze zredukowanym przełożeniem. Pojazdy posiadają opancerzenie zgodne z normą STANAG 4569, dysponują systemem łączności radiowej oraz zostały wyposażone w elektryczną wyciągarkę o zdolności holowania drugiego pojazdu o takiej samej DMC.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc