20 lipca Agencja Uzbrojenia poinformowała, że do Wojska Polskiego trafiła druga partia pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija. Obejmuje ona 35 egzemplarzy, które zostały dostarczone przez konsorcjum polskich firmy – Polskiego Holdingu Obronnego Sp. z o.o. oraz spółki Concept Sp. z o.o..
Jak wskazuje zamawiający, pojazdy trafiły do jednostek wojskowych rozlokowanych w pobliżu wschodniej granicy państwa. Dostawa jest wynikiem umowy, która została zawarta przez ówczesny Inspektorat Uzbrojenia w dniu 6 września 2017 roku. Łącznie wymienione konsorcjum ma dostarczyć 118 pojazdów tego typu. Pierwsza partia, licząca 25 egzemplarzy, została przekazana 7 grudnia 2021 roku – wówczas dostawy trafiły do 2. Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego, 9. Warmińskiego Pułku Rozpoznawczego oraz do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.
Pojazdy dalekiego rozpoznania Żmija są przeznaczone do prowadzenia rozpoznania przez pododdziały wojsk rozpoznawczych w ugrupowaniu przeciwnika na głębokości do 150 km, zwalczania celów lekko opancerzonych i nisko lecących celów powietrznych oraz do wsparcia ogniowego żołnierzy prowadzących rozpoznanie piesze. Pojazdy zapewniają możliwość dynamicznego przemieszczania się zarówno po drogach jak i w trudnym terenie, o każdej porze doby, w różnych warunkach klimatycznych oraz są przystosowane do transportu drogą powietrzną z wykorzystaniem śmigłowców (na zawieszeniu zewnętrznym) i samolotów transportowych, z których mogą być desantowane metodą spadochronową. Pojazdy zapewniają autonomiczną i długoterminową realizację zadań rozpoznawczych przez załogę w oderwaniu od wojsk własnych i posiadają możliwość transportu zapasu środków zaopatrzenia, a ich konstrukcja umożliwia montaż różnych typów uzbrojenia strzeleckiego.
Żmije wykonane zostały w oparciu o zmodyfikowane podwozie samochodu Mitsubishi L200, posiadają silnik wysokoprężny o mocy 180 KM z maksymalnym momentem obrotowym 430 Nm oraz zostały wyposażone w 6-biegową manualną skrzynię biegów i skrzynię rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego, realizującą jeden z czterech trybów pracy: 4x2, 4x4, 4x4 zblokowany i 4x4 ze zredukowanym przełożeniem. Pojazdy posiadają opancerzenie zgodne z normą STANAG 4569, dysponują systemem łączności radiowej oraz zostały wyposażone w elektryczną wyciągarkę o zdolności holowania drugiego pojazdu o takiej samej DMC.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu