10 lipca Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej opublikowało ogłoszenie dotyczące przetargu na zakup kamer cofania do bojowych wozów piechoty Warrior.
Szacunkowa wartość zamówienia, na którą może liczyć zwycięski podmiot, wynosi 20 mln GBP. Oferenci mają być gotowi do dostarczenia 359 kompletów wyposażenia, przy czym termin dostawy pierwszych jest niezwykle krótki ‒ brytyjski resort obrony miałby otrzymać pierwsze już we wrześniu tego roku, co sugeruje też chęć błyskawicznego rozstrzygnięcia postępowania. Przetarg zresztą prowadzony jest w trybie zgodnym z przyspieszoną procedurą DSPCR 2011. Przewidywany termin dostawy ostatnich urządzeń, określanych w dokumencie jako tylne kamery bezpieczeństwa (Rear Safety Camera Systems, dosł. system kamer bezpieczeństwa tyłu, RSCS), to wrzesień 2025 r. Każdy z kompletów ma obejmować: kamerę cofania, wyświetlacz, jednostkę sterującą, wiązkę okablowania i wycieraczkę kamery. Pole widzenia obiektywu ma umożliwiać obserwację całej szerokości toru jazdy, bezpośrednio od tyłu pojazdu. Kamera, a właściwie kamery, mają zapewnić możliwość jazdy zarówno w dzień, jak i w nocy.
Godnym odnotowania jest fakt, że w 2021 r. Wielka Brytania zrezygnowała z ambitnego programu modernizacji FV510, planując zastąpić go kołowymi wozami bojowymi Boxer. Wprowadzenie modyfikacji do pojazdów, które miały być wycofywane około połowy dekady (a więc kiedy ostatnie z nich zostaną wyposażone w nowy system) może wskazywać, że pozostaną w służbie jednak dłużej. Może to z kolei rodzić spekulacje co do powodów decyzji: może inflacja spowodowała taki wzrost ceny Boxerów, że proces ich zakupów został spowolniony, może British Army uznała, że lepiej zaczekać nieco dłużej na nowy i gąsienicowy bojowy wóz piechoty? Sądząc jednak po historii modernizacji brytyjskich sił zbrojnych na przestrzeni ostatnich 20 lat, można dopatrywać się w tym też braku jakiejkolwiek myśli przewodniej. Same Warriory weszły do służby w połowie lat 80. i w przeciwieństwie do chociażby nieco starszego amerykańskiego M2 Bradley czy nieco nowszego szwedzkiego CV90, nie doczekały się żadnej poważniejszej modernizacji w toku eksploatacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu