30 czerwca, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, Royal Air Force zakończyły eksploatację średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130 Hercules. Tym samym kończy się historia, która trwała 56 lat.
Ostatni lot C-130J Super Hercules w barwach Royal Air Force miał miejsce 28 czerwca, kiedy jeden z samolotów zrealizował przelot z bazy Brize Norton do Cambridge. Na tamtejszym lotnisku mieszczą się zakłady Marshall Aerospace, które mają odpowiadać za konserwację i późniejsze przygotowanie maszyn dla nowych użytkowników – wycofane z eksploatacji C-130J Super Hercules zostały wystawione na sprzedaż przez Brytyjczyków i najprawdopodobniej wkrótce dojdzie do podpisania umów.
Wcześniej wycofane z eksploatacji dziesięć „krótkich” C-130J, znalazły już nowy dom. Pięć kupił Bangladesz, dwa Bahrajn, a jeden Departament Obrony Stanów Zjednoczonych.
Pierwszy C-130 Hercules, C-130K o rejestracji XV177, trafił do Wielkiej Brytanii 19 grudnia 1966 roku. W ciągu lat były intensywnie eksploatowane w miejscach na świecie, wspierając zarówno działania wojskowe oraz liczne operacje humanitarne. W 1994 roku rząd w Londynie podjął decyzję o zastąpieniu floty C-130K przez nową generację Herculesów – podpisano wówczas kontrakt na 25 C-130J Super Hercules (pierwszy klient). W powyższej liczbie znalazło się dziesięć „krótkich” oraz piętnaście C-130J-30. W czasie dostaw nowych Londyn rozpoczął systematyczne wycofywanie starszych, które także zaoferowano na sprzedaż – z tej opcji skorzystały m.in. Meksyk oraz Austria. Dodatkowo, przez krótki moment, oferta brytyjska była także rozważana przez Polskę.
W ramach zmian strukturalnych w Royal Air Force C-130J Super Hercules zostały zastąpione przez Airbus A400M Atlas. Flota transportowa obejmuje także ciężkie Boeing C-17 Globemaster III, a także jest uzupełniana przez wielozadaniowe Airbus A330MRTT Voyager.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu